210 eieren en 150 lolly's - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu 210 eieren en 150 lolly's - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

210 eieren en 150 lolly's

08 September 2012 | Oeganda, Mukono

Gisteren zijn we 's morgens voor het onbijt naar de school gegaan waar om 8 uur buiten begonnen werd met zingen van engelse en oegandese liederen begeleid door gitaar en trommels en met het schoolkoor, klonk mooi, een cd waard. Ook kregen de kinderen een uitleg over samenwerken (i.p.v. als concurrenten) met als voorbeeld: twee jongens met een masker van een varken op en samen een touw om: ze moesten allebei een kant op om smarties te pakken te krijgen: eerst allebei een kant optrekken, waardoor het bord met smarties op de grond viel en alle schoolkinderen er op doken. Daarna moesten de 2 jongens het weer proberen en door samen te werken kregen ze allebei wel de smarties.

Later op de ochtend zijn we met Ram, de manager van de keuken meegegaan naar de markt voor inkopen voor de keuken. Aan de kant van de weg werden veel kolen, tomaten, uien, paprika's en koriander gekocht, natuurlijk na onderhandelen over de prijs. Daarna naar de markt voor matoke (enorme grote trossen bananen die hier nationaal voedsel zijn). Ook kochten we 210 eieren, o.a. voor brood met ei op zondagmiddag. De aardappels (o.a. voor de patat op zondag) worden nagebracht. Veel te zien op de markt, fotograferen is daar niet echt handig. In de supermarkt nog o.a. worstjes e.d. Nog geprobeerd te pinnen, maar de rij was erg lang en de 2 automaten werkten niet, later gelukkig wel.

's Middags heeft Jannie nog gewerkt aan de gordijnen en heeft Klara de 8 jongens van de nieuwe family unit uit school opgevangen (aunti Caroline had een vrije dag). Dat betekende ranja met een koekje, spelen, begeleiden met douchen, omkleden en hun eigen kleren wassen/ophangen enz. Wel te merken dat ze nog maar kort (een week) in hun family unit wonen. Om 17.15 uur wilde Jeremy al het eten ophalen van het huis, moest tot 17.45 wachten. Ze vinden het allemaal wel leuk dat ik er ben.
Om 18 uur neemt Warwick het over en gaan wij met Arnout, een andere Nederlandse vijwilliger op pad om onze laatste rolex te halen aan de weg en deze eten we op ons terras bij kaarslicht op, ook Reny en Susannah komen er gezellig bij.
Vanmorgen onze spullen ingepakt en schoongemaakt. Tegen koffietijd naar het huis om 150 lolly's en tumtummetjes uit te delen. Nog een heel experiment want wie krijgt een lolly en wie een tum tum en wie heb je wel/niet gehad. Ook de aunties krijgen een (door Jannie versierde als bloem) lolly. We lijken wel de rattenvanger van Hamelen met alle kinderen achter ons aan. In de family unit hebben ze last van echte ratten dus de echte rattenvanger moet nog komen.

Morgen worden we om 9.30 uur opgehaald door chauffeur Jimmy, die ons naar de "haven" van Entebbe brengt. We hopen dit x met de ferry te gaan i.p.v. de sloep, maar het blijft afwachten....
Nu nog afscheid nemen van iedereen hier, maar we zijn vast van plan weer terug te komen.
Liefs voor iedereen en ook bij jullie mooi weer, op te maken vanuit de sms berichten en de reacties.

• 08 September 2012 - 16:47

Lourens Touwen:

dag Klara en Jannie,

ik lees met belangstelling en bewondering jullie reisverslag. Een heel andere wereld, waar ze jullie hulp goed kunnen gebruiken.
    Binnen kort al weer naar huis. Graag tot ziens en veel goede dagen dat in Afrika.

Lourens en Louwine

• 08 September 2012 - 16:47

Lourens Touwen:

dag Klara en Jannie,

Lourens en Louwine

• 09 September 2012 - 07:56

Dianne:

En dan zit het er al weer bijna op. Leuk om jullie belevenissen te lezen. Goede reis!

• 09 September 2012 - 21:12

Nicht Janny:

Hallo nichtje,

Leuk om je verhalen weer te lezen, kwam er wel een beetje laat achter dat je weer het land uit was.
    Nog veel plezier en een goede terugreis.

Groetjes uit Heenvliet

• 11 September 2012 - 18:27

Ina Griede:

Prachtige verhalen. wat hebben jullie weer veel beleefd en gegeven. Super!
    Goede reis en wel thuis.
    Groetjes Ina