kakkerlakken in de matata - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu kakkerlakken in de matata - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

kakkerlakken in de matata

06 September 2012 | Oeganda, Mukono

Maandagavond hebben we gezelllig meegegeten in de family unit van de 8 boys en Marilyn en Warwick (nieuw zeelands echtpaar). Na 't eten geholpen met huiswerk maken: alle jongens moeten 8 woorden opschrijven en dit wordt door Marilyn (onderwijzeres) gecorrigeerd. Mijn (klara's) uitspraak werd meteen ook meegecorrigeerd. We liepen in het donker terug, gelukkig met een zaklantaarn, i.v.m. allemaal padden op het bospad.
Dinsdag is Jannie weer aan het naaien gegaan, terwijl Klara geholpen heeft bij de baby's. Dat betekent eerst de fles geven aan Abner, die nu een week oud is en het goed doet. Daarna met aunti Getty met 2 kleintjes naar de kliniek voor hun prik. De kliniek is op het terrein, 50 meter van het kinderhuis. Jacintha, geboren op 30 mei 2012 (Jannie's verjaardag), kreeg ook een spuit, terwijl Klara haar vasthield (een held met prikken :)). Ondertussen werd er een baby in de kliniek geboren om 11 uur. Na een paar minuten konden we de baby bewonderen. Om 13.30 uur vertrok de moeder met de baby en nog een vrouw (oma/buurvrouw?) met de boda boda (=brommer) met chauffeur weer naar haar huis.
Tussen de middag zijn wij met 2 vrijwilligers ok naar Mukono geweest op de boda boda (met z'n 2' en achterop, voor 60 cent). Soms heeft de chauffeur nog een helm op maar als passagiers niet. We hebben geld gepind. Het is een max. van 80 euro dat je kan pinnen. En soms lukt het helemaal niet. Bij Jesus is Lord kip en een frietje, boodschappen en dan weer terug. 's Avond gegeten in het kinderhuis, met als afsluiting zingen. Er valt nog een peuter van een hoge kruk, maar alles gaat goed, onvoorstelbaar.
Gisteren zijn we meegereden met Marilyn en Warwick naar Kampala. Eerst boodschappen gedaan voor de family units. Dan hebben we wij geshopt in banana boat. een erg leuke souvenierswinkel, waar we ons moeten beheersen. We lunchen met elkaar: pizza en kipslade en papaya juice, erg lekker. Daarna gaan wij met z'n 2'en op stap, eerst naar de craftmarket en dan naar "Brood": een nederlandse bakker, voor heerlijke koffie een een appelgebakje.
We gaan met de matata terug, 17 man in een busje. Ook wordt er een grote zak meegenomen in de matata, waar 2 kakkerlakken uitkomen en rondlopen in de matata. Vanuit Mokono gaan we het laatste stuk met de boda boda.
Vandaag Jannie weer aan het naaien en Klara eerst weer naarde baby's om te helpen met de fruit? hap. Ook naaien we knopen aan de schooluniformen.
Het weer is heerlijk en warm, maar soms zoals vanmiddag komt het met bakken uit de lucht. We moeten dus op alles voorbereid zijn: plu, zaklantaarn, malaria pil, fototoestel. De laatste hebben we bijv. gbruikt om een aantal mooie (grote/blauwe) vogels te fotograferen. En natuurlijk verschillende kinderen, al lukt het ons niet om alle namen van de kinderen te leren.Vandaag yatzeen met Renske. Morgenochtend gaan we mee naar de markt. 's Avonds nog een keer rolex. En zaterdag de laatste dag op Noah's Ark, want zondag gaan we naar de Sesse eilanden. Misschien schrijven we nog een berichtje voor dat we zondag vertrekken. En bedankt oor alle leuke reacties!!

• 06 September 2012 - 18:31

Tineke Nauta:

Bedankt voor alle mooie verhalen en heel veel plezier op de Sesse Eilanden.
    Even echt vakantie!

Henk en Tineke

• 06 September 2012 - 19:19

Carien Kooij:

Kakkerlakken lijken me niet zo fijn, padden daarentegen prima, geen honderden natuurlijk. Bij ons zijn de fruitvliegjes aktief bezig, 1 zo'n beestje brengt onvoorstelbaar veel kleintjes voort, terwijl ze niet nuttig zijn volgens mij. Tegen de tijd dat jullie weer thuis zijn is de plaag hopelijk voorbij.
    Even serieus, jullie zijn weer heel nuttig bezig, wens jullie alle goeds en fijn weekend!
    liefs, carien

• 07 September 2012 - 09:48

Mattanja:

Bedankt voor het overbrengen van het pakketje! Ik hoorde van Mariska dat het aangekomen is. Een goede reis nog verder. Geniet ervan.
    Gr Mattanja

• 07 September 2012 - 15:37

Wilma:

Lieve Jannie en Klara

Heerlijk om jullie te volgen en alle belevenissen mee te beleven.....

Nu gaan jullie naar de Sesse eilanden heeeel veeel plezier genieten en voor de laatste dagen in Noahs Ark ook veel knuffelplezier en een gezellig feestje maken jullie daar toch altijd van niet met oliemolen maar met pannenkoeken......

Liefs bereknuffel voor de kids en jullie

• 07 September 2012 - 15:37

Wilma:

Lieve Jannie en Klara

Heerlijk om jullie te volgen en alle belevenissen mee te beleven.....

Liefs bereknuffel voor de kids en jullie