Happy new year!!! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Happy new year!!! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Happy new year!!!

Door: jannieklara

01 Januari 2009 | Oeganda, Mukono

Oudejaarsdag doorgebracht in de keuken met oliebollenbakken: sommige oliebollen gevuld met banaan, ananas, appel of rozijnen. Er is 26 kilo bloem doorgegaan. het enige grote probleem was het vuurtje: of te langzaam of te snel. We waren om half 10 begonnen, maar het echte bakken gebeurde eindelijk om 16 uur. Maar bijna iedereen vond het lekker zelfs de aunties, hoewel er sommige nadien klaagden over buikpijn (teveel oliebollen of te vet???).
's Avonds hebben we oud jaar doorgebracht bij Piet en Pita(die in bed lag: nog steeds ziek), 2 aunties en 15 oudste kinderen. We hebben spelletjes gedaan, dvd gekeken en het nieuwe jaar ingeknald met SPRITE. Even schudden en hetzelfde resultaat als champagne. Alcohol wordt hier niet gedronken, behalve om dronken te worden. Vuurwerk is er ook niet, alleen het Sheratonhotel in Kampala heeft een vergunning gekregen. Uit de village hoorden we drums en geloei. Verder is er op oudejaarsochtend een moord gepleegd: 's nachts was er een muis in onze val, maar hij leefde nog. En Jannie (onze held) heeft hem met de hamer in 2x afgeslacht. We hopen dat dit in het nieuwe jaar de muizen weg blijven. Zondag gaan we 3 dagen relaxen op een eiland in het Victoriameer met z'n 2-en, lijkt ons genieten. Voor jullie allemaal: een gelukkig en gezond 2009, met hopenlijk voor jullie een Elfstedentocht (wij genieten van onze 30 graden :)....

• 01 Januari 2009 - 08:36

Annie:

Hallo Jannie en Clara,

Wij wensen jullie een gezond, gelukkig en avontuurlijk 2009 toe.Jannie : gelukkig ben je weer beter, en was er minder vuurwerk dan bij ons lees ik.
    Clara : hou die moordenaar in de hand : wij maken ook weleens uitstapjes met Jannie! Wij vinden jullie berichtjes heel leuk om te lezen! Ik stop met schrijven want ik moet nog het weerbericht volgen, of er een elfstedentocht komt : Jannie , er is geen landingsbaan bij"Stayokay"in Sneek!.
    Groeten vanuit Brabant.

• 01 Januari 2009 - 10:27

Adri:

Ook voor jullie vrede en alle goeds in 2009. Geniet van jullie rustdagjes, jullie zullen best wel moe zijn al die heavy days. Dapper Jannie van die muis, ook wel een beetje zielig
    groetjes

• 01 Januari 2009 - 10:42

Ted En Dianne:

Hoi Jannie en Klara,

Voor 2009 wensen we jullie veel gezondheid, liefde en geluk!
    Geen vuurwerk om 12 uur zal voor jullie geen straf zijn geweest. Er is hier enorm veel de lucht in gegaan.
    Jannie, wat een lef om die muis de hersens in te slaan. Hadden we niet achter je gezocht (je leest waarschijnlijk teveel thrillers).
    Lekker even een paar dagen er tussenuit. Geniet ervan!
    Wij hebben nog een paar dagen vrij en dan begint ook hier het werkzame leven weer.
    Leuk dat het gelukt is om foto´s te plaatsen.
    ´Vorstelijke´ groeten van ons allemaal.

• 01 Januari 2009 - 11:02

Oom Wim Tante Dina:

Alle goeds voor 2009
    veel sukses met jullie mooie werk, en geniet er van.
    groetjes van ons.

• 01 Januari 2009 - 12:07

Erik En Miranda:

Lieve jannie en Klara,

Allereerst een heel gelukkig en gezond 2009! Vanuit het iets minder koude Enschede! Wat leuk om jullie zo te volgen, leuk om jullie weblog te lezen, we zijn steeds benieuwd hoe jullie volgende bericht eruit ziet!
    Heel veel plezier en succes daar! Lieve Groeten,
    Erik en Miranda

• 01 Januari 2009 - 13:51

Wilma:

Lieve Jans en Klara voor jullie een heel bijzonder warm New Year en met die oliebollen dat zien we zo voor ons.Geniet van Jullie dagen op een eiland in het Victoriameer!Schitterend om jullie fotos te zien met de kids Bereknuffel ons uit Dronten

• 01 Januari 2009 - 14:36

Elsbeth Meulink:

Ha die Klara en Jannie!
    Allereerst een gelukkig; gezond 2009 gewenst door ons alle 5. Meiden, wat maken jullie toch een hoop mee, wat een ervaringen en indrukken. Geweldig!
    De 11-stedentocht is nog niet in aantocht, de rayonhoofden (het lijkt zo net of het stamhoofden zijn) zijn nog niet bij elkaar geweest, effe wachten nog dus.
    Lourens heeft 45 oliebollen gebakken en ze zijn allemaal op en waren heerlijk (volgens de Endemannetjes waar we oud en nieuw verbrachten).
    Lieve dames: blijf mailen het is erg leuk voor de thuisblijvers om jullie belevenissen te volgen!
    P.S. Klara: om een vervelende lekkage te voorkomen (of eigenlijk uitbreiding ervan) heeft Lou jouw dakgoot schoongemaakt, het water kan nu weer gewoon wegstromen.
    Dikke kussen van Lou, mij en Elsemiek; Marleen en Anne-Marie!!!!

• 01 Januari 2009 - 18:27

Tonny Inge En Kids:

hallo dames een ontzettend goed 2009,
    Wat een prachtig werk doen jullie, ws willen jullie er niks van weten, maar we zijn trots op jullie! Stoer van de muis hoor Janny, als je weer hier bent kun je bij de fabers op rattenjacht, die hadden er nl pas een bij de konijnen zitten brrr.. verder alles oke hier, koud glad en glibberig dus er mag best een beetje zon deze kant op. Wat een schatten van kinderen trouwens zo te zien op de foto's, je zou ze toch zo allemaal willen meenemen.. maar helaas, we wensen jullie nog een hele fijne tijd toe zonder ziek zijn en andere vervelende dingen, geniet bewust want de tijd vliegt.
    We houden ons op de hoogte, vr groetjes vanuit Enschede..

• 01 Januari 2009 - 19:45

Albert En Yolanda:

Wij wensen een ieder daar een heel gezond en voorspoedig 2009 toe.Heel leuk dat er nu foto,s op de site staan, en Klara staat je goed hoor met kind.Fijne relax dagen met jullie 2-en.groetjes uit Enschede.

• 01 Januari 2009 - 21:54

Koos En Henriëtte:

Lieve Jannie en Klara,

Wij wensen jullie een machtig mooi en gezond 2009 toe!
    Wat bij jullie een sprite vuurwerk was, was bij ons een schitterend vuurwerk vanaf de Wiese achter de camping. Gerd had zelf voor het vuurwerk gezorgd en alle gasten hoefden alleen maar oh en ah te zeggen. Het is een mooi gezicht: het hele dal was kleurrijk verlicht. Oliebollen ontbraken wel op oudejaarsdag, maar maandag, 29 dec. hadden we onze jaarlijks gluhweinparty met de kerstkoekjes. Met uitzondering van de Italianen was iedereen gekomen. Een bonte mengeling van nationaliteiten.

We hebben dankzij mijn knieblessure (ja,ja ook dat nog) niet veel geskied, maar wel lekker gewandeld en natuurlijk geshopt in Innsbruck, ongelooflijk genoten van stralende blauwe luchten en de zon.
    Leuk dat het eindelijk gelukt is met de foto's.
    We kijken uit naar meer!!
    Dikke kus van ons beiden

PS Jannie, wat een daadkracht!! Muizen doodhouwen!! Span de val wat strakker, dan hoef je dat niet meer te doen!

• 02 Januari 2009 - 09:48

Hetty:

Hallo Janny, Klara en iedereen in Noah's Ark

Veel heil en zegen voor 2009. We bidden en hopen voor jullie voor een goed jaar. Bij ons is allesgoed verlopen, eerst 's avonds naar de kerk met familie daarna met familie 2008 "uitgezeten"
    Nu nog een paar dagen relexen en dan weer het gewone leven. Fijn dat we kunnen meelezen hoe het met jullie gaat.

Groeten Henir,Hetty en Lisan

• 02 Januari 2009 - 09:57

Coby:

Hey Jannie en Klara
    De allerbeste wensen voor 2009. Moeten we nog nieuwe muizenvalletjes opsturen, want normaal gooit Jannie de vermoorde muizen altijd met val en al weg. Oud & nieuw is hier rustig verlopen, na wat carbitknallen van Michel en wat knallende champagnekurken (champagne wordt hier bijna niet gedrongken, alleen om er hoofdpijn van te krijgen) is de rust weder gekeerd en gaat alles weer z'n gangetje. Evelien moet begin februari afrijden en wil jullie (als ze h'm heeft) wel ophalen van het vliegveld. Weet niet of jullie dat wel willen? De schaatspret duurde helaas maar 2 dagen, jammer we hadden we het net weer een beetje onder de knie. Geniet lekker van jullie uitstapje. Als het een onbewoond eiland is zijn er ook geen muizen, is dat even mazzel!
    Groetjes uit Bierum en tot mailes

• 02 Januari 2009 - 14:36

Fam V.d Meer :

Vanuit Heenvliet wensen wij jullie een heel gelukkig en gezond en een muisloos 2009
    Geniet van jullie mini-vakanie.!!!!
    Groetjes van ons allemaal

• 02 Januari 2009 - 15:17

Petrie En Eric:

Hallo Jannie en Klara,
    alle goeds voor dit jaar gewenst en nog veel vakantieplezier! Groeten uit Hengelo

• 02 Januari 2009 - 15:31

Piet En Petra:

Hoi Jannie en Clara,

Vanuit Barendrecht een heel gezond en liefdevol 2009 gewenst. Superleuk om jullie berichten te lezen. Elke keer zijn we ook een beetje in Noah's Ark. Brrr die muizen. HELD!!!!!!
    NIET opeten hoor! hahahaha.
    Nou, groetjes en geniet van jullie vrije dagen aan het Victoriameer.
    Liefs.
    P. + P.
    XXXXXX

• 02 Januari 2009 - 16:30

Gert-Jan En Marion:

Wij wensen jullie een heel gelukkig en gezond 2009 en dat jullie weer gezong mogen terugkeren.
    Gelukkig is dat nog niet aan de orde! Ik heb een tijdje juliie berichten niet gelezen, want december was erg druk. Nog een dag vakantie en dan mogen we weer.
    Geniet van jullie komende vakantiedagen, groetjes Gert-Jan en Marion

• 02 Januari 2009 - 18:38

Pieter-Jan:

De allerbeste wensen en een heel gelukkig nieuwjaar tante en Janny. We kunnen jullie dus aan het einde van dit jaar inhuren om oliebollen te komen bakken? Groeten vanuit een fris Enschede

• 02 Januari 2009 - 19:27

Reina.:

Hallo ,veel heil en zegen in 2009 !!
    Wat bijzonder om zulke feestdagen juist daar mee te maken ,
    we genieten van jullie verhalen en nu zelfs foto's !!!en hebben diepe respect voor jullie !!!

groetjes Reina en Henk

• 02 Januari 2009 - 23:47

Sandra Paize:

Hoi Klara en Jannie,

Uit een nog steeds koud Duiven wensen wij jullie een gelukkig en gezond 2009.

Veel liefs, Sandra.

• 03 Januari 2009 - 16:03

Mirjam & Charles:

Hallo Klara en Jannie,

Een heel gelukkig en bovenal gezond 2009 toegewenst!! Ook wij hebben de hele dag oliebollen gebakken onder de carport, elk jaar voor een goed doel. Dit jaar voor de straatkinderen van Kathmandu in Nepal.
    Mooi bedrag opgeleverd!
    Inmiddels alle kerstspullen weer in de dozen en weer terug naar het gewone leven, dat kunnen jullie gelukkig nog niet zeggen. Geniet er lekker van de komende dagen en tot horens!!

Groetjes,
    Mirjam en Charles

• 03 Januari 2009 - 18:30

Kees En Lumien:

hallo Klara en Jannie,
    We wensen jullie een gezegend 2009 toe.
    Dat is bijzonder: bij 30 graden oliebollen bakken en eten , terwijl wij dat bij temp omstreeks het vriespunt (nou ja, buiten dan)doen.
    we hopen dat jullie hebben genote van het uitstpje naar het eiland.
    Zoals moeder al schreef, hebben we het heerlijk gehad in Grindelwald.
    Je nicht en neven hebben nog geskied en wij hebben lekker met moeder op het terras gezeten in de zon.
    We wensen jullie een goed vervolg.
    Leuk, die foto's! Zo krijg je samen met jullie berichten een beetje een beeld van het leven daar.

liefs Kees en Lumien (en Boudijn)

• 03 Januari 2009 - 21:04

Ineke Kort:

Hallo Jannie en Clara !
    Voor jullie een goed en gezond 2009 toegewenst.Ik heb jullie berichtje gelezen , wat een avontuur !Genietse op het eilandje zondag.Qua temperatuur wil ik wel met jullie ruilen , heerlijk !!!
    Groetjes van Ebel Ineke Martijn en Leonie Kort

• 04 Januari 2009 - 12:31

Janny En Peter :

Wij wensen jullie een heel mooi en gezond 2009.
    Ons goede voornemen is om eens wat vaker iets van ons te laten horen.
    Veel liefs van ons beide.

• 04 Januari 2009 - 16:23

Emma Kefalas:

hallo Jannie en Klara,
    Een heel goed, gelukkig en gezond 2009 gewenst!
    Voor jullie begint dit jaar wel heel bijzonder! Fantastisch wat jullie allemaal doen voor die kinderen. Ze zien er op de foto's heel lief uit. Ik wens jullie heel veel succes verder. Emma

• 04 Januari 2009 - 21:15

Bennie:

bennie gea en tom ron
    happy 2009 van ons 4.top had het toppie gaat daar met jullie.30 gr hebben wij het ook met 4 jassen aan haahahahahaha.groetjes van Borgerstraat 28.

• 04 Januari 2009 - 22:04

Francien :

Hallo Jannie en Klara.

Een heel gezond en blij 2009.
    geweldig wat jullie daar doen, prachtig om jullie verhalen te lezen, krijg zo weer heimwee en voel een beetje met jullie bijzondere ervaringen mee.
    Geniet van jullie geweldige tijd. Wat een prachtige kids om mee te werken daar.
    Veel succes en lieve groet Francien.

• 05 Januari 2009 - 08:43

Margreet:

Hoi Jannie en Klara,
    De allerbeste wensen voor 2009 voor jullie en natuurlijk ook voor alle kinderen bij jullie!
    Houden jullie het daar nog een beetje vol in de zon? Lijkt me wel heftig om de barre kou van hier te moeten missen, haha.
    Hier is de kerstvakantie weer voorbij. Alleen het griepvirus blijft wat steken: de meiden en Johan zijn al een tijdje ziek, ook vandaag nog, dus die beginnen het nieuwe school/werkjaar goed! Ik ben zelf vanmorgen naar Almelo geglibberd. Veel sneeuw en glad.Moet er toch een weer aan het werk. Vorige week nog geschaats op de Lonneker ijsbaan. Jannie het was net als vanouds: mooie schaatsmuziek en lekkere chocolademelk.Jammer dat je er niet bij was. Ik wens jullie veel plezier met alle kids, geniet lekker van ze.
    Liefs Margreet.
    P.s Voor Coby: hoe zit het met de gele onderbroeken voor op het vliegveld? Moeten we ze alvast weer gaan sparen?

• 05 Januari 2009 - 20:32

Giel:

Hoi Jannie en Klara,
    Jullie beiden de allerbeste wensen voor een goed en gezond 2009! Ik lees met veel plezier jullie verhalen en vind het echt super dat jullie je zo inzetten daar. Hier is het nog steeds koud. Donderdag a.s. worden de NK op natuurijs gehouden (voor het eerst sinds 12 jaar weer). Ik heb zelf nog niet op natuurijs gestaan, heb last van mijn rug helaas. 14 januari vertrek ik naar Moskou voor de WK sprint.
    Veel plezier nog en de groeten.
    Giel

• 05 Januari 2009 - 21:57

Jody:

Hoi Klara en Jannie
    Vanuit het koude Nederland wensen de Mensinkjes jullie een heel goed en spannend 2009. Grappig om het nieuwe jaar op een hele andere manier dan normaal in te stappen. Het heeft wel wat, hoewel ik het altijd wennen blijf vinden als je deze feestdagen in de warmte viert, dat hoort gewoon niet. Hier is het dus berekoud, de schaatsen zijn uit het vet gehaald.Vandaag kon ik schaatsen op de straat,zo glad was het daar. De een na de ander viel van de fiets af.
    Marc was helaas niet thuis met Oud&Nieuw, moest invallen voor een zieke (??!)
    Waren gelukkig wel met de hele groep bij elkaar, heel gezellig.
    Het allerbeste en tot mails
    Jody

• 06 Januari 2009 - 09:08

Jacob Van Der Linde:

Allen veel heil en zegen toegewenst voor het komende jaar 2009. Geweldig wat jullie als vrijwilligers daar doen.Jacob en martha van der linde en kids.

• 06 Januari 2009 - 15:48

Inge Grit:

Hoi Jannie en Klara,

Zo warm zullen jullie het nieuwe jaar nog niet zo vaak zijn ingegaan maar vanaf een koud Enschede het allerbeste toegewenst voor 2009!
    Leuk om de foto's te zien, morgen ga ik 'na vele jaren'een poging doen om op de schaats te blijven staan. Hopelijk hebben jullie lekker kunnen relaxen op het eiland en kunnen jullie er weer tegenaan!

groetjes Inge

• 06 Januari 2009 - 18:46

Tine En Gerrit V D Z:

Jullie ook een heel goed en gelukkig 2009,
    Wij kijken steeds uit naar jullie berichten die we met veel plezier lezen. Tine kan zich wel vinden in Jannie's muizenprobleem.
    We zijn jaloers op jullie zonnige 30 graden want hier is het verschrikkelijk koud (-18 gr)Hartelijke groet van ons beiden.

• 06 Januari 2009 - 21:25

Francis Hemmelder:

Hallo Jannie en Klara,
    Ik wens jullie alle goeds voor 2009! Ook namens alle mensen van DOC 1 en 2. Ik hoop dat Oeganda een onvergetelijke ervaring zal zijn voor jullie beiden, als het dat nu al niet is!
    Veel succes en ook af en toe genieten van het mooie land.
    Groetjes Francis

• 07 Januari 2009 - 13:24

Johan En Magda:

Hallo Jannie en Klara

wij wensen jullie ook veel heil en zegen toe in 2009,

erg leuk om jullie zo te kunen volgen.
    we hopen dat jullie hebben genoten op het eiland in het victoria meer.
    Onze pet diep af voor alles wat jullie daar doen.

Groetjes,
    Johan en Magda

• 07 Januari 2009 - 14:05

Jenneke:

Hé meiden,
    Een heeeeeel gelukkig nieuwjaar! Zeker ook voor die kleine ukken daar. Wat een schatjes.
    Wij zijn hier de feestdagen ook weer goed doorgekomen. De 2 dagen verjaardag kerst was dit jaar ook gezellig. Het was te overzien qua aantallen, dus lekker gegeten en gekletst. Oud en Nieuw bij Irene en borrelen in de wijk.
    Nu bezig met het voorbereiden van mn birthday...!!! Ik heb er echt zin in.
    Liefs vanuit Zwalloe

• 07 Januari 2009 - 20:31

Kylian:

Hi tante Klaar en tante Jans,
    Van de verhalen snap ik nog niet veel maar de foto's vind ik erg mooi. Als ik met mama achter de computer zit word ik er helemaal blij van :). Hebben jullie lekker genoten van een paar daagjes weg? Vandaag mijn eerste dag op het kinderdagverblijf en ik vond het geweldig maar ben nu al wel weer aan vakantie toe. Heel veel plezier en hele dikke kus. Liefs, Kylian

• 08 Januari 2009 - 19:48

Rob Flink:

Ook voor jullie een goed gezond nieuwjaar
    Lijkt me ook niet gepast om daar voor miljoenen de lucht in de schieten, het geld kunnen jullie wel voor andere zaken gebruiken.
    Aan de vooravond van de wintersport, ( weer eens wat anders!-15 ) heel veel groeten uit Goor.