weer bijgetankt op Bulago-eiland - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu weer bijgetankt op Bulago-eiland - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

weer bijgetankt op Bulago-eiland

Door: jannieklara

10 Januari 2009 | Oeganda, Mukono

Het nieuwe jaar zijn we actief ingegaan: op nieuwjaarsdag hebben we poppenkast met de kinderen gespeeld, vrijdag zijn we lopend teruggegaan naar Mukono in 1 1/2 uur, door de village. Zaterdag hebben we met z'n 2-en soep gekookt voor 100 man. We hebben er een hele middag overgedaan, vooral het vuurtje op de juiste temperatuur houden kostte ons wel enige moeite. Gelukkig lustten de meeste kinderen onze soep .....! Er was ons gevraagd om te koken, want het grootste gedeelte van het keukenpersoneel was vertrokken.
Zondag zijn we om 9 uur 's morgens met Jimmy (onze taxichauffeur) vertrokken naar Bulago-eiland. De boottocht begon rustig, maar we kwamen als verzopen katjes aan, vanwege een flinke bui. Voor de rest was het alleen maar genieten: elk een eigen huisje met badkamer en WARME douche, heel veel lezen, heerlijk eten (4 gangen, o.a. kaas, groente), engels ontbijt, waar je de hele dag op kon teren, heel veel bijzondere vogels (ook hier waren we paparazzi). Vanwege bilharzia hebben we de verleiding weerstaan om het water (Victoriameer) in te gaan (anders een wormpje in je lichaam dat je darmwand doorboort). We waren bijna de enige gasten dus veel aandacht van de obers en heel veel rust.
Woensdagavond werden we weer hartelijk welkom geheten in Noah's. ark, dat was ook weer leuk, alsof we weken weg waren geweest.
Donderdag heeft Jannie met een andere vrijwilligster een speurtocht voor de grotere kinderen georganiseerd en is Klara meegeweest naar Kampala naar het ziekenhuis met Enoch, die ziek was (en binnenkort aan zijn amandelen geholpen wordt. Enoch is verstandelijk gehandicapt.)
Gisteren hebben we veel luchtpost gekregen, erg leuk en bedankt! Ook leuk dat er zoveel berichtjes op onze site elke keer staan. We zouden wel wat meer foto's willen plaatsen, maar daar hebben we nog steeds anderen voor nodig. Van het geld dat we van verschillende bekenden hebben meegekregen wordt er een dagje uit met de schoolkinderen (ong. 50) georganiseerd naar Jinja met de bus. Het lijkt ons een heel leuke besteding: we zullen nog wel vertellen hoe het was. Morgen willen we met z'n 2-en met een matata (busje voor max. 14 pers. officieel) en een bodaboda (brommer) naar Kampala om souveniers te shoppen: we zijn benieuwd of we er aankomen en weer terug... Komende 2 weken doen we weer activiteiten op de ochtend en de middag met de kinderen, want de teachers hebben elke dag bijscholing/workshops. Als break zijn we woensdagavond uitgenodigd op de ambassade voor de nieuwjaarsborrel!! Met waarschijnlijk haring en kaas en bitterballen. Dus echt afvallen lukt ons hier niet, ondanks het oegandese eten. Hopen jullie genieten van de ijspret, hou ons op de hoogte van de elfstedentocht (dat is bij onze temperatuur niet voor te stellen: meer dan 30 graden). En weer veel werkplezier allemaal na de feestdagen

• 10 Januari 2009 - 16:53

Elsbeth:

Nou die 11 Stedentocht komt (nog niet hoor), het vriest wel dat het kraakt (Lourens houdt jouw huis goed in de gaten hoor Klara) en er stonden enorme files richting de meren enzo vanwege de tourtochten die er werden gehouden.
    Tja, daar hebben jullie geen last van zo te lezen, wat heerlijk hebben jullie het gehad he op Bulago-eiland (ik typ het alsof ik er gisteren nog ben geweest maar ik heb er nog nooooiit van gehoord)

Leuk dat jullie naar de ambassade mogen, pas op hoor voor die bitterballen en haring, jullie magen zijn daar vast niet meer aan gewend!
    Heel veel kusjes van mij ;Lourens, Elsemiek, Marleen en Anne-Marie!!

• 10 Januari 2009 - 20:23

Marja:

Hé Meides,

Allereerst veel heil en zegen voor 2009! Dat jullie nog veel mooie, goede, fijne, gezellige, bemoedigende uren, dagen en weken in Oeganda mogen hebben. Ik ben onder de indruk van wat jullie daar allemaal doen, meemaken en zien.
    Laat het hier maar lekker koud zijn (weer te warm om te kunnen schaatsen, dus daar schieten we ook niet veel mee op) en geniet lekker van het tropische klimaat. Blijf goed op jullie zelf en op elkaar passen!!!!! Want ondanks alle mooie en positieve verhalen zul je ongetwijfeld ook de nodige ellende horen en zien.
    Groetjes en liefs,
    eelco en marja

• 11 Januari 2009 - 11:09

Yvonne B.:

Ha Jannie en klara!
    Zo actief en dan niet afvallen? Dan toch maar geen bitterballen eten ha ha. We hebben gisteren jullie kaartje gekregen op de Pluvier.Onder de koffie rondom de tafel met een aantal jullie kaartje bekeken en voorgelezen. Dit vonden ze prachtig! Vooral een kindje dat met een natte broek op je schoot zat Jannie, dat was toch wel heeeel erg vies. Anne ondekte dat er allemaal bruine mensen op het kaartje stonden!! ha ha. Ze heeft wel wat met bruine mensen, maar dat is begrijpelijk. Haar ouders zijn inmiddels naar Brazielie vertrokken.Verder kan niemand zich voorstellen dat het bij jullie zo warm is,met ons prachtige winterse landschap. Een sprookje!! Ik heb me inmiddels helemaal uit kunnen leven op de schaatsen. Vrijdag de eerste tocht op het Hulsbeek geschaatst. Dat viel even tegen, de mannen schaatsten zo twintig kilometer weg, maar ik miste toch een beetje de conditie. Toch nog maar meer fietsen!!Ik moet zo aan het werk en denk dat we maar een grote sneeuwpop gaan maken. Er is w.s.dooi op komst dus we genieten ervan zo lang het nog kan!Voor jullie heel veel groetjes van ons allemaal!!!
    Yvonne

• 11 Januari 2009 - 14:17

Lydia Lund:

Met veel plezier en respect voor het werk dat jullie daar doen volg ik de berichten.
    Of de Friese elfstedentocht door zal gaan dit jaar betwijfel ik, want de dooi is schoorvoetend ingetreden!
    Maar.. het is hier wel echt Hollands weer en dat heeft beslist wat, vooral die rijp aan de bomen.
    Lieve groetjes aan jullie beiden, Lydia

• 11 Januari 2009 - 16:32

Anita S:

Hai!

Leuk dat jullie genoten hebben van het weekendje weg en ook weer zo enthousiast ontvangen zijn. Geniet elke keer weer van jullie verhalen en vooral door blijven schrijven dames! Met de souveniers op de bodaboda? Koop dan maar iets onbreekbaars.
    Veel plezier en geniet van de lekkere temperatuur daar (alhoewel het hier nu ook erg mooi is)
    Doei doei.

• 11 Januari 2009 - 18:28

Mirjam:

Hallo Jannie en Klara,

Zo te horen hebben jullie het nog steeds prima naar de zin, gelukkig maar. Hier was het vandaag ook prachtig, vanochtend heerlijk geschaatst op het Lonnekermeer, geweldig! Waarschijnlijk de laatste keer, want vanaf dinsdag zet de dooi in. Veel plezier woensdag op de ambassade.

Groetjes,
    Mirjam en Charles

• 11 Januari 2009 - 18:32

Cor En Annemarie:

ha Jannie en Klara,
    Een heel goed 2009 gewenst !!!!Wat leuk om al jullie berichtjes eens door te lezen en de foto's te zien. Estafette op te grote schoenen ...leuk idee!!! (jammer dat we geen kinderfeestjes meer hoeven te organiseren).En dan nu op naar het ambassade feestje!!Leuk om eens mee te maken lijkt me.Het was hier dit weekend een ouderwets schaatsweekend , zowel buiten( Wanneperveen/Lonnekermeer) als binnen ( Thialf , EK.)Mooi winterweer met sneeuw op de bomen, wat een verschil met jullie omgeving nu. We wensen jullie heel veel goeds met al die kindertjes daar !!!! liefs C en A

• 12 Januari 2009 - 08:43

Wilma:

Hey Jans en Klara
    Super dat jullie even hebben bijgetankt op Bulago eiland!! Heerlijk om zo met jullie mee te kunnen mee te beleven via de site.Op naar het feestje bij de ambassade bijzonder enne Jans zijn er nog oliebollen om ze voor hen mee te nemen.Domme vraag he die zijn allang op.Voor jullie veel plezier en bereknuffels voor de kids en jullie.Liefs Wilma en de rest van de beren.

• 12 Januari 2009 - 10:35

Anita En Tim:

Ha Jannie en Klara,

Hopelijk lukt het jullie gauw om weer wat foto's te plaatsen. We willen wel even zien hoe het daar op dat eiland was. Het klinkt allemaal erg aantrekkelijk! Maar nu weer hard aan het werk dus. De dagen zijn zeker zo om? Jullie zitten zeker bijna op de helft van jullie verblijf daar? Zoals ook uit de andere reacties blijkt, heeft iedereen de afgelopen periode genoten van het schaatsen. Het gezinsleven was daardoor wat minder gestructureerd. Maar ja, misschien moeten we hier weer tien jaar op teren. Momenteel is het 4 graden boven nul(wel een harde koude wind). Mogelijk het einde van de ijspret.
    Veel plezier op het ambassadefeest. Zo maken jullie nog eens wat mee. En schrijf gauw weer een verslag van jullie belevenissen. We Zien er naar uit.
    Groetjes, Anita, Tim en de rest.

• 12 Januari 2009 - 13:12

Karin IJland:

Hallo Klara en Jannie,
    Met respect heb ik net jullie website gelezen.
    Wat een tegenstellingen en dan niet alleen qua weer!
    Hier is helaas de dooi ingetreden en ondanks dat het koud was, was het toch ook wel erg bijzonder de afgelopen 2 weken.
    Veel plezier nog en wij volgen jullie.
    Groetjes Karin.

• 12 Januari 2009 - 18:37

Myra:

Hallo Klara en Jannie,

Allereerst wil ik jullie nog een heel goed en gezond 2009 toewensen.
    Wat een andere wereld als ik julie verhalen lees. Petje af voor wat jullie daar allemaal doen. Zo'n fijn weekend hebben jullie wel verdiend. Hier gaat alles goed (behalve dan dat Jan bij het schaatsen gevallen is en zich nu haast niet meer kan bewegen). Paulien en Christiaan hebben een flatje toegewezen gekregen en krijgen 1 februari de sleutel. Ze zijn er erg blij mee en nu natuurlijk erg druk om alles te regelen. Veel plezier op de ambassade en ik blijf jullie verhalen met veel belangstelling lezing. Liefs Myra

• 12 Januari 2009 - 19:16

Jennie:

Hoi jannie en klara, Even 't laatste nieuws van Thialf, Sven en Claudia Pechstein zijn europees kampioen schaatsen geworden. ik heb gekeken vanaf de bank,zonder toeters en bellen te horen, jammer. Helemaal alleen want iedereen was buiten aan 't schaatsen. Vandaag is de sneeuw bijna helemaal weg en staat er al water op 't ijs.Nou veel plezier en geniet van een bezoekje aan een ambassade, dat gebeurt niet iedere dag. Groetjes jennie

• 13 Januari 2009 - 12:17

Dian:

Hoi meiden, ook van ons nog een supergezellig, maar vooral gezond 2009. Ja, ik had de rust, even achter de computer. De rest van de familie heeft griep, ligt onder een warm dekbed op de bank\in de stoel of in bed, oef ik heb alleen nog maar hoofdpijn. Geniet van jullie berichtjes, sleep Wim erbij, hij blijft allergisch voor alles van de computer. Bedankt nog voor je verjaardagsgroet aan Wim, Jannie. Geniet van de dagen aldaar, ondanks vast af en toe niet zo vrolijke situaties en tot gauw....van ons af en toe toch wel koud plekje in de Eemshaven.

• 13 Januari 2009 - 13:08

Greetje En Petrie:

Hallo dames,
    Wat leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn. Ineens op het werk waren we nieuwsgierig hoe het met jullie is. Wel bijzonder deze manier van contact houden met de andere wereld. Hier is het inderdaad winters zoals het in geen 11 jaar is geweest. Jammer dat jullie de ijspret moeten missen maar de avonturen liegen er bij jullie ook niet om. Heel veel missen jullie aan het werk niet. Alles gaat z'n gangetje. (lees: lekker hectisch;-)
    Hele fijne tijd nog en tot krabbels...
    gr Greetje en Petrie

• 13 Januari 2009 - 18:32

Job:

hallo janny en klara.
    hoe gaat het met jullie?
    het lijkt me moeilijk om voor 100 kinderen eten te koken.maar met mij gaat het goed!
    ik heb vandaag bij schoolzwemmen diploma C gehaald!!! krijgen ze daar ook zwemles?

groetjes van Job

• 14 Januari 2009 - 18:14

Ina Smelt:

Hallo Jannie en vriendin,

Een beetje moeite gehad om jullie site te vinden want ik was het briefje met de betreffende site kwijt geworden maar inmiddels heb ik jullie kunnen traceren!
    Allemaal indrukwekkende verhalen, mooie en minder mooie berichten.
    We wensen jullie nog een goede tijd toe met deze kinderen en alle goeds en gezondheid gewenst!

Ina Smelt (Vredeskerk)

• 15 Januari 2009 - 20:37

Jenneke:

hoiiii
    Morgen nog een dag naar de opleiding, en dan.... ik begin wel wat kriebels te krijgen hoor! Jannie bedankt voor je leuke verjaardagskaart; hij hangt al die tijd al op. Eerst tussen de kerstkaarten, nu aan de wand en vanaf zaterdag in de ruimte waar er gefeest gaat worden. (Op de boerderij waar ik ook mn schilderclubje heb.) Er komen meer dan 50 mensen, dus wordt vast heel gezellig.
    Eigenlijk hoort Jannie er echt wel bij hoor. We zijn al sinds onze peutertijd vriendinnen!!! Maar ik vergeef het je hoor Jannie, gezien het prachtige werk wat je daar doet. En dat feestje halen we nog wel een keer in toch?
    Dikke kus voor jullie beiden. En natuurlijk "jullie" kids.
    Jenneke

• 17 Januari 2009 - 06:29

Kayleigh (pluvierstr:

Daag Jannie en Klara.

Zo te horen hebben jullie het erg naar je zin daar , lekker weertje er bij ik vind het hier maar koud hoor brr.
    Erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Voor 100 mensen soep gemaakt daar waren jullie vast erg zoet mee. Leuk hoor.
    Op de Pluvierstraat missen ze je erg , de bewoners zijn de dagen al aan het aftellen haha.

Succes samen

Nou de groetjes van de bewoners en collega's van de Pluvierstraat

• 18 Januari 2009 - 20:35

Brigit:

Hallo Klara & Jannie,
    nou, jullie maken wat mee hoor! Geweldig, wat een ervaring er weer bij! Mooie foto's trouwens ook,wat een schatjes!! Hoe waren de bitterballen trouwens?

Hier alles goed, 11-stedentocht gaat niet door....iedereen heeft wel weer nieuwe schaatsen!! Ik verlang wel weer naar lekker warm weer, vooral als ik die verhalen van jullie zo lees.
    Nou, geniet van alles en pas goed op elkaar!

Groetjes,
    Brigit

• 23 Januari 2009 - 11:40

Fetsje Akkerman:

Hallo KLara en Jannie,
    Wat een belevenis zo samen in het kindertehuis in uganda geweldig. Onze dochter janneke is 5-1-2009 afgereisd naar Tanzania waar ze stage loopt in een ziekenhuis, ook zij heeft een geweldige tijd daar.Ik wens jullie nog veel succes met jullie vrijwilligers werk. groetnis fan út fryslân Fetsje