Heel veel aardappels met kerst - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Heel veel aardappels met kerst - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Heel veel aardappels met kerst

Door: jannieklara

27 December 2008 | Oeganda, Mukono

27 december 2008,
Goed bericht: Jannie is weer gezond, kon ook niet anders na zoveel meelevende berichtjes.
Vandaag de kerstdrukte achter de rug! Afgelopen woensdagmiddag hebben we de verhalen/ achtergronden van de kinderen van Noah's ark gelezen, stuk voor stuk erg indrukwekkend en schrijnend. een wonder dat nog zoveel kinderen hier zo rond lopen.
Donderdagochtend hebben we met alle kinderen (inc. baby's), aunties en vrijwilligers kerst gevierd in het huis met kerstliederen en kerstverhaal. Als lunch: een boterham met hagelslag/gekleurde muisjes (gekregen van de KLM) en broodje gebakken ei. Tweede helft van de middag kregen de kinderen allemaal een aantal kerstcadeautjes (zonnebrillen, autootjes, springtouw, tasjes, kettingen e.d.), een hele happening voor meer dan 90 kinderen. en 's avonds barbeque (kip, worstjes en cola). Volgende dag hebben Jannie en ik samen met 7 oegandeze aunties aardappelen geschild in het kolenhok voor de salade (had al klaar moeten zijn). Je kunt je voorstellen hoeveel aardappels......!!). In het huis deden de kinderen 's morgens allerlei optredens samen met de aunties.
's Middags alle aardappelen gestampd en samen met Mariska de rest van de salade afgemaakt (Pita is nog steeds ziek, maar heeft haar recept gegeven).
De grotere kinderen hebben die middag een speurtocht gehad. Na de soep en salade (iets mindere hoogstand als in Leusden..)was er een lampionnen optocht in de tuin in het donker: groot succes en slechts 1 lampion in vlammen opgegaan.
En vanmorgen werden wij blij verrast: we mochten deze ochtend nog een keer salade maken, gelukkig waren de aardappels klaar en gestampt.
Naast de kalkoen is er nog een dode gevallen: vannacht werd onze val op het aanrecht verblijd met een muis, vooral Jannie erg blij!! We houden buiten genoeg apen over, maar die blijven tot nu toe op nette afstand.
We hopen dat jullie de kerst goed zijn doorgekomen en dat de elfstedentocht eraan komt. Dat is bij 30 graden niet echt voor te stellen, al viel de regen vanmorgen met bakken uit de lucht.
Lieve groet van ons allebei,

• 27 December 2008 - 15:59

Anita:

Een kerst om niet te vergeten (en de aardappelsalade ook niet:)Fijn dat Jannie weer op de been is. Nog uitstapjes in het verschiet? Hoe gaan jullie oud en nieuw vieren? Het vakantieprogramma voor de kids al af?
    Nu de foto's nog!
    Groetjes Anita en Hajo

• 27 December 2008 - 16:56

Rob Flink:

Hallo Klara en Jannie,

Wat bijzonder en indrukwekkend zijn jullie verhalen. Ik volg geregeld in al jullie ondernemingen.
    Ik wens jullie vanuit een koud, zonnig luxueus
    Nederland.

hartelijke groet,
    Rob

• 28 December 2008 - 14:37

Margreet:

Hoi
    Vanuit de luie bank, kijkend naar de 10 km. schaatsen (sven kramer en Irene Wust worden ned. kampioen) even een krabbel. Hoe is het met jullie? Hier de kerst inclusief verjaardag weer achter de rug. Nienke weer een jaar ouder...Wat zal de kerst voor jullie anders zijn geweest. Job vroeg nog hoeveel aardappels het waren. Nienke komt net ijskoud terug van de manege. Is erg jaloers op de temperatuur bij jullie en zegt dat jullie blij mogen zijn met de temperatuur daar. Vanavond de eerste marathon op natuurijs in Haaksbergen.Lazen net op teletext dat ze in Haaksbergen wederom verstookt zijn van electriciteit. Kids hebben nog een weekje vakantie. Willen wel even naar jullie toe. Gaat niet lukken vrees ik. Zijn jullie inmiddels al telefonisch bereikbaar? Nou tot mails/bellens. Groetjes van ons allen.

• 28 December 2008 - 15:23

Wilma:

Hey Jans en Klara gelukkig ben je weer opgeknapt bikkel!Kerst hier ook gezellig gehad en nu op naar Oud en Nieuw eigenlijk lijkt het me eerlijk gezegd wel wat om jullie op te zoeken maar daar over dromen blijft het bij he!Voor jullie een beregezellige jaarwisseling en Reny Nauta is ook een Drontenaar Jans maar dat heb je inmiddels al gehoord kleine wereld dan weer!!Daan Robin Jacco en Marina blijven ook op de hoogte van jullie belevenissen!Jac en Mrien vieren Oud en Nieuw in Valencia gezellig!Voor de kids en jullie Bereknuffels van ons uit een berekoud Dronten !Tot mails bellens we blijven proberen dat snap je he!

• 28 December 2008 - 19:29

Margreeth Paize:

Hoi Klara en Jannie,

Gelukkig ben je weer beter Jannie.Jullie beleven wel erg veel.Zo,n kerst blijft je voor altijd bij.Geniet van alle belevenissen.
    Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en een gezegend 2009. Veel liefs,
    ook van Henk,Matthijs, Judith en Tobias,

Margreeth

• 28 December 2008 - 19:34

Trees Rijpkema:

he hallo,

Wat leuk om weer eens wat van jullie te horen. Ik heb net even een inhaalslag gemaakt en ook jullie eerder geschreven berichten gelezen. Ik vind het geweldig dat jullie je inzetten voor deze kinderen. En ik ga met veel belangstelling jullie volgen. Bij ons gaat het goed, ik werk nog steeds bij rabobank (en daar ben ik op dit moment erg blij mee). Rick heeft wel behoorlijk last van de aanstormende recessie. Er is erg weinig werk te vinden, mensen stellen de bouw uit en projecten verkopen maar moeizaam. Met de kids gaat het superrr!!! Sanne is inmiddels 5 jaar oud en Thomas 3,5. Ik heb gisteren met ze geschaatst, als friezin moet ik ze dat natuurlijk wel bijbrengen. Sanne vond het geweldig en wilde vandaag alweer, Thomas is nog net een beetje te klein.

Nou meiden, heel veel succes de komende tijd en wellicht komen we elkaar in dit leven nog eens tegen, insjallah en wat was dat andere ook alweer O, ja Habibi??

• 28 December 2008 - 21:05

Coby:

Hey Jannie en Klara
    We zijn net terug uit Enschede, lekker relaxed kerstdagen gevierd. Bezoek gebracht aan cinestar, prachtige film gekeken, Australia, duurt 3 uur maar dan heb je ook wat,zo mooi, dat zelfs de popcorn niet opkwam.
    Zaterdag lekker "geshopt",
    nou ja lekker, Toon is nog steeds in shocktoestand Het was waarschijnlijk de drukste zaterdag van het jaar, iedereen vrij, gaan wij ook nog eens lekker de stad in. We hebben alleen maar etalage's bekeken en met de meute meegelopen, alles was bom en bom vol. Gelukkig was het reuzenrad op markt bijna leeg dus..........
    Zondag nog lekker uitgeslapen (de electrische deken was geen overbodige luxe)en alle zenders die op je tv zitten bekeken. We zijn nog niet aan de boeken in kast Billy toegekomen, maar vonden we ook niet zo erg. De kerstpuzzel zat weer in de krant, helaas is de uitslag al bekend voordat je terug bent. Heeft een ander ook weer eens kans om te winnen.
    We weten wie we nu kunnen bellen voor de kerstsalade's, en wensen jullie een goede jaarwisseling en pas op met vuurwerk hè!
    Groetjes en we zien weer uit naar jullie volgende bericht,
    de Jagertjes

• 29 December 2008 - 12:33

Irma:

Hoi Jannie en Klara, dat is nog eens een andere kerst met 30gr. en zoveel salade. En dan vind ik koken voor 13 pers. al best wat! alle kinders treffen het maar met jullie! We wensen jullie een superonvergetelijke jaarwisseling, groetjes: Irma en familie.

• 29 December 2008 - 19:41

Harry&liny:

Hoi die Jannie en Klara,

Het is dus gelukt met de foto's, ze zijn mooi.

We wensen jullie vanuit een koud Apeldoorn (-8 graden) een heel goed en gezond 2009 toe.

We horen wel weer van elkaar, het is op deze manier (dat het allemaal kan) leuk om met elkaar in kontakt te blijven.

• 30 December 2008 - 18:35

Adri De Vrij:

Wat een schattige mensjes op die foto's, fijn dat jullie ze helpen om blij te kunnen zijn. een fijne jaarwisseling ook al zal dat vreemd zijn bij dertig graden hier is het zo'n tien onder nul, een hartelijke groet
    Adri

• 30 December 2008 - 20:27

Mirjam & Charles:

Hallo Klara en Janny,

Leuk om foto's te zien. We wensen jullie vanuit een koud Hengelo en hele goede jaarwisseling en een gezond 2009!!
    Groetjes,
    Charles & Mirjam

• 31 December 2008 - 11:19

Piet En Petra:

Hallo Jannie en Klara,

Wat een leuke verhalen weer.
    Maar Jannie!!!: Waarom ga je ook meteen voor de "ROLEX"??? Was een "Schwatch" niet goed genoeg? hahahahaha.
    Gelukkig ben je weer opgeknapt lees ik?
    Hier is het berekoud zoals jullie wel al gehoord hebben. Maar hartstikke fijn deze temperaturen.
    Het is nu oudjaarsdag dus nog even en een nieuwjaar staat weer voor de deur. We hopen dat het nieuwe jaar jullie veel moois brengt. En zeker voor de kindertjes daar. Tot mails.
    Dikke kus.
    P. + P.
    XXXXX

• 31 December 2008 - 11:38

Atie Timmerman:

Leuk, om jullie indrukwekkende berichten te lezen.
    Het is hier heerlijk koud en zonnig!
    Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en veel heil en zegen in het nieuwe jaar!
    Een hartelijke groet, Atie

• 31 December 2008 - 13:48

Anita En Tim:

Hoi Jannie en Klara,
    Eindelijk foto's van jullie. Erg Leuk! Evenals jullie verslagen. Een fijne jaarwisseling met elkaar. Erg benieuwd hoe ze het daar doen. Bij ons is het de hele dag wat mistig. Ook de hele dag rijp aan de bomen. Men verwacht dezelfde weersomstandigheden als vorig jaar en in het noorden ook gladheid. We zullen zien! Momenteel wordt er volop geschaatst.
    Voor jullie allemaal (op z'n gronings): Veul haail en zegen in 't Nij-joar!
    Groeten!Anita

• 31 December 2008 - 15:57

Moeder:

Zo te zien hebben jullie het wel naar de zin. We hebben het heel fijn gehad in Grindelwald. Veel sneeuw en zon en een leuk chalet. Mijn gezondheid blijft hetzelfde gaat niet slechter. Liefs en gr.

• 31 December 2008 - 16:00

Ingrid:

Hoi dames,

Voor jullie en alle anderen daar alvast een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2009 vanuit het koude kikkerlandje. Vandaag oliebollen gebakken, maar was wel koud in de schuur.Het is hier echt erg koud ( -8 'snachts)en we kunnen inderdaad schaatsen op natuurijs.

Liefs Ingird

• 31 December 2008 - 18:09

Aniek :

Dag dames,
    Even een laatste 2008-groet. Natuurlijk wensen we jullie een goede jaarwisseling met alle kindjes rondom jullie! Wat een droppies op de foto's. Leuk ook dat ze zo'n plezier hebben! In Nederland is het vandaag gelukkig niet zo mistig als vorig jaar :). Job is nu al vuurwerk aan het afschieten. Morgen gaan we schaatsen op de ijsbaan in Lonneker. Vanmiddag is de scheepsvaart in Friesland stilgelegd. Dus misschien nog een elfstedentocht:). Hoe warm is het daar ongeveer? Het koudste dat wij hebben meegemaakt is -10 graden:|. Maar dan kunnen we tenminste wel schaatsen:)
    Groetjes en een knuffel van famillie Faber.