Een week nu in Oeganda - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Een week nu in Oeganda - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Een week nu in Oeganda

Door: jannieklara

14 September 2009 | Oeganda, Mukono

Vandaag zijn we alweer een week in Noah's Ark. Langzamerhand kennen we de meeste namen weer: nu 106 kinderen!! Ook de namen van de aunties en uncles zijn redelijk bekend, al halen we er nog heel wat door elkaar.
Woensdag zijn we met Renske naar Kampala geweest voor de nodige boodschappen (wcpapier), pinnen en restaurant bezoek. We waren er net op tijd, want vanaf donderdag is het in deze omgeving erg onrustig: het heeft te maken met een koninkrijk dat is ingelijfd bij een ander koninkrijk, terwijl het zelfstandig had willen blijven. Dit betekent dat we op dit moment binnen de poort moeten blijven. Gelukkig is hier genoeg te doen, zoals flesjes geven, veel aandacht, luiers verschonen, foto's laten zien en gordijnen naaien (Jannie dus). En veel bijkletsen met iedereen. Ook de dieren zijn volop aanwezig: we hebben een eigen huismuis, apen rondom, veel mieren, kikkers en veel dierengeluiden. We hebben alweer 2 verjaardagen achter de rug, 1 met pannenkoeken, 1 met patat met een worstje (want het was zondag: patatdag). Het is flink warm met regelmatig een echte onweers- en regenbui. Ons oegandees moeten we wel weer bijspijkeren. We waren zaterdagavond uitgenodigd in de family-unit met de 8 jongens, waar Marilyn ( een nieuw-zeelandse) voor ons heerlijk gekookt heeft. En nu gaan we weer aan de vertrouwde lunch: posho and beans. We weten niet of iemand ons in deze 3 weken volgt, maar.... gegroet.

• 14 September 2009 - 10:33

Kylian:

Ajo Klara en Jannie,

Wat zijn jullie alweer lang weg. Fijn dat iedereen weer happy is met jullie maar dat verbaast mij niets. Die maaltijden met worst, pannenkoek en bonen zou ik ook wel lusten, ik vind groenten momenteel "jech". Gelukkig eet ik wel vaak druiven en frambozen. Verder ben ik druk met klimmen (trap, stofzuiger en blokkenwagen). Geniet nog even lekker daar met al die lieve leuke kinderen en kom dan maar weer met mij spelen. Knuffel!

• 14 September 2009 - 11:52

Linda:

Ik volg jullie wel hoor :-) Zitten jullie weer in hetzelfde huisje? Vast wel, nu ik lees dat jullie weer een huismuis hebben... Als jullie terug zijn in NL moeten we maar een keertje afspreken, ben wel benieuwd naar jullie verhalen en foto's! Ik hoop dat jullie nog een goede tijd mogen hebben, het zal vast heel anders zijn dan de vorige meer maar ongetwijfeld weer vertrouwd.

groetjes jullie ex buurvouw van 'er zijn wel 100 doden' (lees: mieren)

Linda

• 14 September 2009 - 16:25

Wilma :

Lieve Jans en Klara,hoe is het nu met de onrust?
    We zijn blij dat we wat van jullie horen en heerlijk dat jullie ook nu weeer zoveel betekenen voor al die kids!106 om stil van te worden.
    Voor jullie met zn allen Berexxx uit Dronten enne Jaelle een exstra bereknuffel
    Liefs Wilma

• 14 September 2009 - 17:41

Tante Dina:

Wij wensen jullie een fijne tijd in Mukono, met de kindertjes een hertelijke groet van oomWim en tante Dina.

• 14 September 2009 - 20:07

Koos En Henriëtte:

Lieve Klara en Jannie,
    Dankzij een uitgebreid artikel in Ned. Dagblad zijn we goed op de hoogte van alle onlusten.
    De vriendin van Renske schreef dat jullie weer buiten het terrein mogen komen, sinds vandaag.
    Hopelijk krijgen jullie nog de kans om een safari te maken...We hadden trouwens ook niet verwacht dat jullie je zouden vervelen in Noah's Ark!
    Wat vonden ze van het 'schilderij'?
    Moeder voelt zich beter, hoewel de pijn niet minder wordt. Ze is de laatste dagen ook opgewekter.
    Lukt het met de video? We zijn heel benieuwd naar alle beelden!
    Heel veel plezier en gezelligheid; Jannie, sterkte met jullie huismuis of juist met de muizenval!?
    Dikke kus Koos en Henriëtte

• 16 September 2009 - 19:31

Christien Paize:

Hoi nichtje en Jannie,

Tijdens het drinken van een lekker kopje thee in de mooie tuin van je moeder ,hoorde ik dat jullie weer in Oeganda zitten. Leuk om iedereen weer te zien daar.Ik wens jullie een hele fijne tijd.
    Liefs van Christien

Verslag uit: Oeganda, Mukono

weer terug in Oeganda

Lieve allemaal al denken we dat niet veel mensen dit lezen :)...
Wij zijn weer terug in Noah's Ark, waar we al dagen bezig zijn om iederen weer te begroeten en de kinderen te knuffelen. De eerste pannenkoeken zijn weer gebakken. Het voelt alsof we niet zijn weggeweest maar toch is er in een half jaar veel veranderd. Sommige kinderen kunnen nu lopen, andere kinderen zijn veel opener geworden en de kleintjes die naar school zijn gegaan, zijn veel "wijzer" geworden. Ook is er op het terrein in een half jaar tijd veel gebouwd: het dak zit op de kerk en op de werkplaats, kliniek is geopend. Het family house draait : de 8 oudste jongens wonen hier met een nieuw-zeelands echtpaar, een mooie woonvorm. de jongens vinden het geweldig. In het huis zijn nu erg veel nieuwe baby's: we denken niet dat we in 3 weken ze al uit elkaar kunnen houden. Gisteren is er een jongetje van ong. 4 maanden oud gekomen: Levi. De jongste is 4 weken: Thomas. Ook is er een drieling met een moeder van 17 jaar (zij gaat nu naar school).
De meeste aunties, uncles en kinderen herkennen ons: ze vragen meteen of we oliebollen gaan eten en beginnen spontaan ons liedje te zingen: "I saw two monkeys".....
Ook hebben we Bernard teruggezien, het
jongetje dat we de laatste ochtend nog met Mariska van het politiebureau hebben gehaald. Toen was hij ernstig verwaarloosd en opgezwollen van de oedeem. Hij heeft meteen 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Hij ziet er nu erg goed uit: een erg lief en tevreden jochie.
Vanmorgen hadden we spontaan wel 20 aunties op bezoek, reden?? Ook hebben we alweer muizen op bezoek: ze eten uit de val zonder gevangen te worden.
Ook zij zijn wijzer geworden. We trekken ook veel op met Saskia, de zus van Mariska die hier 2 weken is. Verder is er veel bezoek uit Canada.
Wie weet zetten we binnenkort weer een berichtje op de site, al gaat de tijd hier erg snel!!
Knuffel van ons,
groet Klara