Safari en dagje uit - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Safari en dagje uit - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Safari en dagje uit

Door: jannieklara

31 Januari 2009 | Oeganda, Mukono

We hebben deze week weer veel beleefd. Allereerst even een berichtje over Trevor: sinds vorige week zondag drinkt hij sojamelk en het gaat nu een stuk beter met hem. Hij is zelfs al wat gegroeid: 150 gram. Ook lacht hij al naar ons.
Maandag zijn we t/m woensdag op safari gegaan samen met Renske, een andere vrijwilligster, en haar tamte. Wij hebben er erg van genoten: prima chauffeur (Karim), samen met nog 4 leuke amerikanen hebben we veel wild gezien: wandeling naar de chimpansees (van heel dichtbij gezien, spannend!), gamedrive 's morgens, waarbij we olifanten, giraffen, buffels en heel veel ander wild maar vooral een groep van 7 leeuwen op jacht naar een wrattenzwijn (mislukt, haha).
's Middags een boottocht op de nijl, met veel nijlpaarden, krokodillen en vogels. Laatste gedeelte van de tocht wandelend naar de watervallen. Laatste dag hebben we een opvangcentrum bezocht waar nog 6 van de 8 in Oeganda levende witte neushoorns leven. Van een afstand van 30 meter gezien. Bij thuiskomst werden we weer uitbundig begroet. Maar ook in ons huisje hebben we "wild": vannacht is na 2 nachten gespook weer een muis gevangen.
Gisteren (vrijdag) op de laatste vakantiedag van de schoolkinderen hebben we met 48 kinderen een schoolreisje gemaakt, gesponserd door giften die we uit Nederland hadden meegekregen. Het was een hele happening, zowel voor hun als voor ons. De meeste komen bijna niet buiten de poort van Noah's Ark en staan van alles te kijken. We vertrokken met een grote gehuurde schoolbus (sommigen vonden dit wel eng in het begin) en de kinderen keken hun ogen uit voor de raampjes wat ze onderweg allemaal zagen : koeien, trucks, huizen enz. Heel erg bijzonder om te zien. Onderweg naar Jinja stopten we om kip op een stokje te eten met een flesje drinken (met rietje!). Daarna naar Jinja waar we een boottochtje met 2 boten op de (oorsprong van de)Nijl hebben gemaakt. Gelukkig is er geen kind in het watergevallen. Onderweg weer chips en drinken in de bus en toen naar het zwembad bij een resort, waar Andrew (van 3 de jongste die mee was) al binnen record tijd bijna verdronk, voordat wij onze badkleding al aan hadden. Floor (vrijwilligster) sprong hem met kleding en al aan na. Daarna was Andrew (normaal een zeer levendig knulletje) erg rustig en is niet meer in het water geweest. Voor de rest is er deze dag wonderbaarlijk niets geks/naars gebeurd. We sloten de dag af met patat, worstje en drinken en nog even in de speeltuin. Op de terug weg lagen er veel te slapen. We waren om 21 uur weer thuis, waar we met alle kinderen nog even bij elkaar waren en ze mochten vertellen wat ze het leukst hadden gevonden. Ook is de kinderen verteld hoe deze dag mogelijk is geweest. Het was geweldig om de kinderen zo te zien genieten van alles!!
Alle gulle gevers: bedankt!
Komende week gaan de kinderen weer naar school en wordt het overdag weer wat rustiger in huis. Wij zullen dan wat meer met de kleintjes spelen, misschien een lesdag op school meemaken, de schilder helpen of andere klusjes nog doen. De tijd gaat wel erg hard. En waarschijnlijk gaan we volgende week zaterdag nog een paar daagjes naar de Sippi watervallen in het noordoosten.
We zullen nog proberen om onze leeuwen en dagje uit op de site te zetten.... Nu zo met een paar vrijwilligers pizza eten in Mukono.We hebben het dus helemaal niet zo slecht hier :)...
liefs van ons voor jullie allemaal!

• 31 Januari 2009 - 17:15

Wilma:

Hey Jannie en Klara
    Gezellig weer het een en ander van jullie te horen!Wat een belevenissen en dat dagje uit onvoorstelbaar he wat hier voor kinderen zo gewoon is is voor jullie kids daar zo bijzonder!
    Hartverwarmend wat jullie met elkaar daar geven en Trevor niet te vergeten!Wonderlijk dat hij nu al aansterkt en die glimlach,stil wordt je ervan.
    Van je moeder begreep ik dat jullie nu regen hebben!Gaat goed Jans met je moeder en familie ze klinkt ook zo enthousiast als ze het over jullie en de kids heeft prachtig.Voorjullie groetjes en bereknuffels en weet je hier sneeuwt en vriest het weer met ons alles goed.Wie weet lukt bellen toch nog een keer.Tot de volgende keer weer.

• 31 Januari 2009 - 20:36

Wiek:

Ha die Klara, tijdje geleden! maar je ziet dat ik toch een beetje jullie reis volg. Super wat jullie doen. en....ook heel leuk dat jullie ook nog wat vakantie hebben. Beesten zien is natuurlijk altijd heel leuk en ontspannend. Geniet nog van jullie laatste maandje en ik volg het met een "beetje" vertraging. Groetjes uit Maastricht

• 31 Januari 2009 - 21:08

Margreet:

Hoi wereldreizigers,
    Bijzonder hoor om jullie verhaal weer te lezen. Het moet steeds weer tot me doordringen dat jullie dit echt allemaal meemaken.Soms lijkt het net of ik een boek lees. Goed dat de kinderen zo goed opgevangen worden en met giften vanuit hier zo kunnen genieten! Hier heb ik zojuist Job opgehaald van de bingo-disco van Rigtersbleek.De meiden logeren bij een teamgenootje.(hele andere beslommeringen dus). Ze beginnen al bijna af te tellen wanneer jullie weer terugkomen... De tijd gaat ook zo snel!
    Genieten jullie er in elk geval nog goed van.
    Groetjes en liefs, Johan en Margreet

• 01 Februari 2009 - 13:57

Koos En Henriëtte:

Tijdens de drie dagen safari heb ik, Henriëtte, veel aan jullie gedacht. Volgens mij hebben jullie behoorlijk geluk gehad met het zien van de vele dieren. Wij kunnen ons op dit moment verheugen in een grote hoeveelheid vogels...niet zo raar met het vele voer, dat we overal gestrooid hebben: het is niet eens een 'Red oe de met pakket' (uitleg volgt thuis wel). Het is op dit moment, vooral vandaag 01 februari! bijzonder guur weer.
    Nadal heeft vandaag Australian Open gewonnen.
    En....hier kan je weer schaatsen: enkele banen zijn al weer open! Dus hoe warm je het soms ook vindt, geniet er maar van...
    Nog 24 nachtjes, dan staan jullie weer op Duitse en Nederlandse bodem. Nog heel veel plezier en dikke kussen van ons beiden.

• 01 Februari 2009 - 17:42

Mirjam En Charles:

Hoi Klara en Janny,

Zo te lezen hebben jullie weer van alles meegemaakt, fijn dat het met de kleine Trevor een stuk beter gaat. Geniet nog een beetje daar, maar geniet ook vooral van het mooie weer, want het was hier vandaag weer zóó koud, brrrr.... Vanmiddag naar de voetbalwedstrijd Twente-Utrecht geweest, zooo koud!!en verloren:(

De groetjes van Charles
    en Mirjam

• 01 Februari 2009 - 19:49

Francien:

Hoi jannie en Klara.

Geweldig wat een belevenissen en ik krijg al bijna weer heimwee...het klinkt me zo vertrouwd in de oren.
    Wat een goed gevoel moet dat geven, de aandacht en liefde voor die lieve kindertjes.
    Ook de grote wilde dieren spotten is geweldig om mee te maken, je gelooft je ogen niet!
    Heel veel werkplezier nog en geniet van al het moois wat de kinderen daar te bieden hebben, dat zijn super momenten die je nooit meer vergeet.
    Blijf genieten en pas goed op jullie zelf.

lieve groet Francien.

• 01 Februari 2009 - 20:57

Lumien :

Hoi Janny en Klara

Vanuit een koud (oostenwind) Enschede een levensteken. Zo gauw moeder gehoord heeft dat jullie een nieuw bericht erop gezet hebben, volgt een telefoontje van haar aan ons, zodat we up to date blijven. Fijn Klara,dat je moeder belde op 1 februari!
    Blijft voor ons toch een dag met herinneringen. Prachtig schoolreisje! Je wordt je er weer van bewust hoe luxe de kinderen het in Nederland het hebben. Het moet jullie een goed gevoel geven om toch ook daar voor de kinderen het leven op zo'n dag tot een feestje te maken!
    Gisteren een mooie film gezien die zich in Afrika afspeelde. Dat jullie die dieren dan 'in het echt'gezien hebben!
    Geniet van de komende weken! Wat zullen straks moeten afkicken, als je weer in Nederland bent.
    liefs, Kees en Lumien

• 02 Februari 2009 - 10:29

Kylian:

Ha tante Klaar en tante Jans, wat geweldig dat jullie zo'n mooi dagje uit hebben georganiseerd! Hartstikke goed!Ik zit vaak met mama achter de computer en dat vind ik erg leuk (vooral omdat de muis zo'n leuk rood lichtje heeft). Ik wil straks alles weten van de apen en de neushoorns, vooral de geluiden die ze maken:) Kus voor Trevor en de anderen. Veel liefs van ons alledrie.

• 02 Februari 2009 - 19:47

Annie:

Hoi Jannie en Klara,

Wat hebben een geweldige levensverhalen op de site! Jannie, niet van een muis een olifant maken,hé!. Het komt hier over als een werkvakantie waarbij jullie vooral veel liefde voor de mede(mens en kinderen) uitstralen. Pluk de dagen in Oeganda op jullie manier. Houdoe!!!!

• 03 Februari 2009 - 10:38

Annie W.:

Dag Klara en Jannie,
    ook wij hier in Haaksbergen volgen jullie verhalen met grote belangstelling.Het is steeds weer geweldig te lezen wat jullie voor die kinderen betekenen.Wat zullen ze auntie Klara en Jannie binnenkort missen.(en de auntie"s hen denk ik).Het is haast niet te geloven dat de kinderen zo ontzettend genieten van zo"n uitstapje en bij kleine dingen het uitroepen van plezier.Op de site van een collega vrijwilliger van jullie heb ik foto"s
    van jullie uitstapje gezien,ontroerend.
    Gelukkig zag ik jullie ook op het strand in rustpose,het is dus ook soms wel even relaxen.
    Geniet van jullie laatste weken.
    Hartelijke groet van Paul en mij.

• 04 Februari 2009 - 09:21

Ina Griede:

Dag jannie en Klara,
    Eindelijk ook een reactie van ons. We vinden het geweldig wat jullie doen.Niet mis zeg wat jullie allemaal meemaken!
    Fijne momenten verder gewenst.
    De hartelijke groeten van Greet en Ina!

• 04 Februari 2009 - 09:29

Janny En Peter:

Hoi Jannie en Klara
    leuk hoor al die verhalen van jullie.
    Ik lees ze regelmatig maar reageren ho maar.
    Als jullie over rolex eten hebben moet ik telkens weer aan die reclame van rollo denken.
    Uitleg komt nog wel een keer.
    Peter is best een beetje jalours op jullie.
    Zou graag ook weer eens op pad gaan.
    Nog een paar weken en jullie zijn weer terug.
    Kunnen we weer eens goed bij kletsen.
    Liefs Janny.

• 04 Februari 2009 - 10:53

Yvonne B.:

Ha die Jannie en Klara!
    Het houdt niet op met jullie avonturen!Zo langzamerhand krijg ik een goed beeld van Afrika!Tussen de regels door lees ik, ondanks het vele geweldige werk wat jullie doen ook, dat jullie met volle teugen genieten van wat Afrika te bieden heeft!Helemaal top!!Renske is inmiddels terug uit Qracao en heeft nog steeds heimwee naar de kindjes en het heerlijke klimaat!De tijd gaat vreselijk snel en voordat jullie het weten ben je weer terug in ons heeeeeerlijke landje!!!Maar wel een schat aan ervaringen rijker!!
    Jannie en Klara nog een paar hele fijne weken!
    Ik hoop nog even te mogen genieten van jullie verhalen!
    Groetjes Yvonne