reizen door het noorden van Uganda - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu reizen door het noorden van Uganda - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

reizen door het noorden van Uganda

Door: jannieklara

26 September 2016 | Oeganda, Mukono

Vorige week zijn we 6 dagen op stap geweest naar het noord-oosten van Uganda. Een schitterende reis van ongeveer 1700 km waarvan 1000 km onverhard. We hadden een auto met prima chauffeur Ronald en reisden samen met 2 nederlanders die ook vrijwiligerswerk op Noah's Ark hadden gedaan en nu ook op vakantie waren.
De eerste nacht overnachten we zonder stromend water en met olielampen in hutjes bij de watervallen. De watervallen hebben we met enkele klauter- en glibberpartijen ook bezocht. Mooi gebied waar we ook in 2009 zijn geweest. Volgende dag weer op pad: veel te zien, zoals suikerriet, papyrus, theeplantages, rijst, mais, koffie en zonnebloemen. We maken stop in Soroti, waar we een bezoek brengen aan een opleidingscentrum voor pastors. We worden ook uitgenodigd om met Sem, van opleidingscentrum te eten in luxe hotel. Hij is ook in Nederland geweest. We reizen verder. Schitterend landschap: uitgestrekt met mooie rotsen, bergen en we zien vooral fietsers, soms met heel veel bagage en lopers. Men woont voornamelijk in hutjes. In één van de dorpen heeft het geregend en is de weg een modderpoel. Eerst zien we al een vrachtwagen vast zitten in de modder en even later blokkeert een bus de weg: dorpelingen proberen 'm uit te graven. Een kleine vrachtwagen probeert er langs te komen en schuift ook vast. Gelukkig komt de bus vrij en lukt het ons om verder te gaan. Laatste stuk naar Moroto in donker. Een boda rijdt ons naar ons guesthouse, prima plek met warme douche. Eigenaar is half Nederlands/half Kamarajong, maar is er nu niet.
Volgende dag weer vroeg op stap. De weg gaat door het gebied van de Kamarajong: een herdersvolk. We zien veel kuddes met koeien, schapen en geiten. Ook ezels die brandhout vervoeren. De mensen dragen vaak kleden en soms de mannen grappige hoedjes. Ook hier weer veel looende en fietsende mensen onderweg en hutjes. In noorden zien we ook vaker vrouwen op de fiets.
In Kotido bezoeken we een project van een Nederlandse vrouw en een Ugandeze man: er wordt nog gebouwd. O.a klein schooltje en banda's om te overnachten. Onderweg kopen we in een dorp nog chipati's: veel te zien in het dorp en wij zijn ook een attractie voor de dorpelingen. In dit gebied komen nauwelijks toeristen/muzungus.
Daarna door naar park Kidepo, bij ingang wordt moeilijk gedaan over dollars met vouwtje e.d. terwijl het ugandese geld vaak te vies is om aan te pakken. We overnachten in banda's en toiletten en douche op terrein. Er lopen op terrein jakhalzen rond en wrattenzwijnen, een oude buffel en waterbokken. 's Avonds en de volgende ochtend doen we een gamedrive. Bewaker en gids Simon gaat met ons mee. Hij weet veel van dieren en vogels. Schitterend park, waar een gedeelte in Uganda ligt en een groot gedeelte in Soedan. We zien veel: hartenbeesten, kudu's, waterbokken, buffels, 2 slapende leeuwen ( op rots) , giraffen (we mogen er naar toe lopen) en veel mooie vogels.
's Avonds kampvuur. Naast onze plek een luxe resort.
Benzine in Uganda best duur en in noorden ook nog flink duurder. We reizen verder, het park uit. Natuur is hier weer anders en ook hier geen Kamarajong meer. Wel nog steeds hutjes en tot Gulu onverharde weg.
In Gulu moeilijk een overnachtingsplek te vinden: UN reserveert veel plekken al voor een heel jaar, ook vanuit Soedan en Congo slaapt men vaak in Gulu. Hier veel hulporganisaties. Uiteindelijk prima hotel met restaurant op dak.
De laatste dag via Kampala verharde weg en daarna binnendoor naar Jinja om daar te relaxen compleet met zwembad. In Jinja nog op souveniersjacht, lunchen met Mariska en Ali terwijl het flink regent. Ronald brengt ons weer veilig thuis op Noah's Ark, waar we worden begroet met "welcome back".
Zondag genoten van zon en kinderen: relax dagje.
Vandaag, maandag, kinderen na 3 weken vakantie weer naar school. Wij gaan deze week nog weer een tent maken. De tijd hier schiet nu op, blijft genieten. Groeten van ons en we hopen ook wat foto's weer te plaatsen. ♡

• 29 September 2016 - 22:43

Koos En Henriette:

Mooi, jullie reis naar het noorden.
    Nog veel plezier....de tijd gaat nu snel.