playing tent klaar - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu playing tent klaar - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

playing tent klaar

Door: jannieklara

18 September 2016 | Oeganda, Mukono

Deze week hebben we de playing tent (of hut) afgemaakt. Er ziten nu ramen met klamboegaas in, een deur en op de buitenkant zijn afrikaanse figuren geschilderd. We zijn van plan er nog één te maken.
Deze week ook veel op stap geweest: dinsdag met Renske en Zefanja naar Home of Hope bij Jinja. Daar zijn nu ongeveer 45 gehandicapte kinderen ( vorig jaar 25). Het was mooi om te zien dat de fysioruimte er nu veel beter uitzag: materialen die gemaakt zijn en goed te gebruiken, muren geverfd, planken aan de muur en in een groot deel van het huis lichte tegelvloer. We hadden petjes mee dus een groot deel van de kinderen liep of zat met een petje. Ook dit x weer 2 nieuwe kinderen met grote waterhoofden en ondervoed. De handicaps zijn verschillend: zo is er een meisje dat doof is maar verder niet gehandicapt. Ook licht verstandelijk gehandicapten helpen met de verzorging.
Vrijdagmiddag zijn we, na een flinke tropische bui, mee geweest op "outreach": met de ambulance met chauffeur en 2 verpleegkundigen, social worker, counselor en student naar de village voor voorlichting. In het dorp werd een parasol neergezet. Kinderen werden gemeten (Jannie's werk) omvang armpjes werden gemeten, ze krijgen vitamine a pil + pil tegen wormen, voorlichting t.a.v. inenting tegen baarmoederhalskanker en evt. vaccinatie. Voorlichting over geboortebeperking, ondervoeding, hiv. e.d. Ook kan men condooms krijgen. Er komen wel ruim 130 kinderen en ook heel wat volwassenen, waarvan de bloeddruk wordt gemeten. Bijzonder om dit mee te maken. Sommige kleine kinderen zijn wel bang voor wat er gebeurt en voor ons. Via binnenwegen weer terug naar Noah's Ark.
Met eten komen we hier niets tekort: Daniel van Tamar heeft heerlijk voor ons gekookt, we hebben pannenkoeken gebakken en gisteren weer in huis van Piet en Pita gegeten met Jessica en allemaal pubers. Onze oren tuiten er nog van.
Morgen gaan we met Anne Saar en Corné, een Nederlands stel, 6 dagen op pad met chauffeur en auto: via Sipi falls naar park Kidepo, wat helemaal in het noorden ligt en weinig toeristen krijgt. We zijn benieuwd naar het park maar ook naar de reis er naar toe. We hebben alvast water wcpapier, toast ingeslagen. We hopen volgende week zaterdag weer terug te zijn bij Noah's ark waar we dan nog een weekje blijven. Dan hopelijk ook weer wat op de site. Nu nog wat foto's plaatsen: de vorige x werden ze geplaatst bij vorige reisverslag....... volgens ons nu weer dus kijk daar voor de foto's!

• 18 September 2016 - 12:33

Adri:

Lieve dames
    Wat weer een goed verslag, van jullie drukke bezigheden, fijn dat de tent af is en dat jullie kunnen zien dat dingen vooruit gaan.
    Nu ook een paar dagen ontspannen naar het park,
    Gezellige dagen met elkaar maar dat zal wel lukken
    Groet
    Adri

• 18 September 2016 - 22:09

Wilma De Beer:

Lieve Jans en Klara, wat een belevenissen en super dat de tent klaar is! Wat een feest we zien de kids er al van genieten! Voor jullie fijne dagen en even relaxen op t park, geniet ervan.
    Bijzonder om jullie reis zo weer mee te beleven. Dikke bereknuffels voor jullie