alweer 4 dagen in Uganda - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu alweer 4 dagen in Uganda - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

alweer 4 dagen in Uganda

25 Augustus 2015 | Oeganda, Mukono

Vandaag, dinsdag zijn we alweer 4 dagen in Uganda. Vrijdag vroeg zijn we vertrokken uit Enschede. Evelien (Jannie's nicht) en Joost brengen ons veilig en zonder files naar Schiphol. Het inchecken van onze bagage gaat nog moeilijk: Jannie's rugzak heeft het verkeerde formaat dus moeten we via de balie inchecken. Het blijkt ook dat Jannie op rij 32 zit en Klara op rij 12 (comfortstoel). Na overleg mogen we allebei op comfortstoelen zonder bijbetalen, heel relaxed, voor 11 uur vliegen.
Op vliegveld worden we op gehaald door Daniel. Ook Mariska en Ali zijn er, erg leuk.
Met Daniel nog 1 1/2 uur naar Noah's Ark, waar we om 0.30 uur aankomen. Onderweg valt meteen de geur van het land op. En in Kampala veel smog. Ondanks het late tijdstip veel volk op straat. Auto's met te groot licht, of één lamp of geen licht, boda's en busjes met slechte verlichting en mensen aan de kant van de weg.
We "zitten" in hetzelfde huisje als 2 jaar geleden met schitterend uitzicht en rustige plek en dit x met WARM WATER: er is een boiler.
Zaterdag gaan we op bezoek bij Piet en Pita, fijn om iedereen weer te zien en te spreken en veel hugs.
Daarna rondgelopen over terrein om iedereen, kinderen, workers, te begroeten en om te kijken wat er in 2 jaar veranderd is. Vooral bij de secundairy school is er veel bijgebouwd. Er is nu ook een boarding school (kostschool) voor scholieren uit de verre omtrek. Ook zijn er 2 family units bij: dus nu 5.
Ook is er een klein winkeltje op terrein waar we eieren, tomaten, cola meel e.d. kunnen kopen maar ook zelf gemaakt eten zoals chipatti, madas (zoete bolletjes), samosas. Ze worden aan de overkant klaar gemaakt.
Het weer is hier warm en droog (droge tijd). De kinderen hebben nu 3 weken vakantie en er is een vakantieprogramma. Vanmorgen hebben we ook een uurtje meegedraaid met een groep van 3 jarigen: schildpad uitprikken en beplakken. Maar we zijn deze dagen vooral bezig om spullen te maken van Afrikaanse stoffen die in Nederland verkocht kunnen worden: we zijn begonnen met schorten voor kinderen. Doordat we veel kinderen om ons heen hebben, hebben we een papier opgehangen: "Auntie Jannie and Klara are making aprons. See with your eyes en not with your hands and feets." We zijn nog van plan tasjes en placemats te maken. Maar even zien hoever we komen. We kunnen wel 3 maanden hier aan werken :).
Morgen gaan we een dagje oppassen op de kinderen van het huis van Pita: de jongste is 2 weken. Hoeveel kinderen er morgen zijn weten we niet, want meestal zijn er ook veel uit het home en de familie units.
De natuur is weer prachtig hier: mooie bloemen en planten, vlinders en vogels (vanmorgen vanaf ons terras een kingfisher). En natuurlijk apen. Gisteravond laat kwamen de koeien nog langs ons huis grazen, dus landelijk genoeg hier. De eerste dode slang (kleintje) ook gezien.
Afgelopen zondag 's middags de kerkdienst van Noah's Ark bezocht. Hier werken veel kinderen maar ook Oegandezen aan mij. Er wordt veel gezongen. Ook een welkomstlied voor ons. In totaal duurde het 2 uur, dus er viel er nog wel eens één in slaap. We hebben 's avonds in huis gegeten met ong. 100 (kleine) kinderen: patat, worstje koolsalade, Kinderen krijgen elke zondag een ijsje toe (gesponsord door een rijke Ugandees.
Het wisselen van tanden is hier ook aan de orde van de dag: men krijgt voor de tand een sweetie. Zo zat zondag Caleb in de kerk al flink aan zijn losse tand te voelen. Gisteren kwam er ook één met 2 tanden aanzetten bij Piet, alleen... geen gat te zien.... dus van wie was het wel? We zijn er niet achter gekomen maar hij kreeg een sweetie.

Nu weer aan het naaien van onze aprons (Jannie is al flink bezig terwijl ik de site mag vullen).
En zoals jullie zien: we zitten er weer helemaal in. Veel liefs van ons en tot een volgende x.

• 25 Augustus 2015 - 14:44

Anita Oosterhoff:

Mooi verslag! Hier gaat het boven verwachting met voorgeschreven medicijnen. Hoop 28ste te halen.

Veel liefs,
    Anita

• 25 Augustus 2015 - 17:24

Dianne Bisschop:

Leuk om jullie weer te volgen. Geniet ervan samen.

Liefs,

Dianne

• 25 Augustus 2015 - 19:20

Gerrit Van Der Ziel:

Jannie en Klara, heel veel plezier en zorg maar goed voor de kinderen.
    Hartelijke groeten
    Tine en gerrit

• 25 Augustus 2015 - 21:10

Monique:

Lieve Jannie en Klara,
    Het klinkt als thuis komen. ..weer bij Noahs Ark! Mooi om te horen dat jullie al helemaal bij het meubilair horen.Wat n zegen zijn jullie voor hen! En wat zongen zevoor jullie?
    Hoe hebben jullie dat gefikst @ comfort stoelen? Ik ga de 27e aug 15 u vliegen. Wat is de gouden tip?
    Afgelopen zondag een mooie High Tea gehad en mn moeder heeft n paar leuke foto's gestuurd naar jouw moeder. Dus je kan ze nog bekijken. Ook groetjes van mn moeder. ..heel veel.plezier en zegen. Monique

• 26 Augustus 2015 - 10:15

Wilma Welten:

Hallo Jannie en Klara, wat ontzettend leuk weer om jullie verslag te lezen. Komt ook allemaal zo bekend voor alleen is er in een 8 maanden alweer veranderd want toen wij in januari weggingen was er nog geen winkeltje. Handig zeg, goed om te weten.
    Geniet van jullie tijd daar en succes met al het werk wat op jullie pad komt daar.
    hartelijke groet Wilma

• 27 Augustus 2015 - 11:10

Adri:

Jannieen Klara
    wat een pracht verhaal,veel succes met het maken van al dat moois.
    veel plezier
    groet