Verven en nog meer - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Verven en nog meer - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Verven en nog meer

14 September 2013 | Oeganda, Mukono

Onze dagen in Fort Portal zitten er alweer op: we hebben genoten van dit uitstapje. De laatste avond genoten van een heerlijke tonijn/ansjovispizza en gepraat met 2 mannen die bij de UN werken. Vlakbij Fort Portal zijn vluchtelingenkampen (uit Congo) met in totaal wel 250.000 vluchtelingen. Wat dat betreft een land met tegenstellingen, maar ook echt een ontwikkelingsland. We hebben tijdens onze wandeling veel kinderen met dikke ondervoede buikjes gezien. We hadden ballonnen en spekkies mee, waar ze erg blij mee waren (ook de volwassenen). De huisjes en de inrichting ervan zijn vaak erg basic.

Na een heerlijk ontbijt met veel vers fruit: mango, papaya, ananas (niet voor mij met mijn allergie, maar overal te krijgen), banaan en passievrucht, met de bus terug naar Kampala. Onderweg in de volle bus werden we ook vergezeld door een man die de bus door liep en aan het preken (?) was en het enige woord wat we herkenden, was " Halleluja" .
Aangekomen op de bus terminal was het vreselijk hectisch, met overal matatas, boda's en voetgangers waar je nauwelijks tussendoor kon komen. Maar ondanks dat vonden we al snel een matata richting Mariska's huis en het laatste stuk met de boda.
We konden al direct met Mariska mee om Miriam en Juda van school te halen: het was de eerste schooldag na hun vakantie. Donderdag zijn we aan slag gegaan met verven: een muur van Miriam's kamer paars en een muur in de woonkamer mosgroen (bleek later iets te donker, dus die doen we vandaag weer opnieuw).

Gisteren mee naar Foodstep: wat een verandering met een jaar geleden. Er wordt druk gebouwd, zodat de jongens en de meisjes een apart gebouw krijgen. Mooi om te zien hoe dit projekt zich in een jaar verder heeft ontwikkeld. Verder hebben we allerlei medische spullen uitgezocht/gesorteerd.
Gisteravond hebben we een gezellige filmavond gehad: eerst met Juda's keus: Shrek (tijdens de pizza) en daarna een meidenavond (Miriam was er bij): Sense and Sensibility (met thee en chocola). Vandaag verven poetsen, spelletjes en vanavond als afscheid gourmetten. Morgenavond vertrekken we dan naar Nederland na een paar heerlijke 3 weken in Oeganda, dat wordt wennen!! Temperatuur is hoog, dus nu nog flink zweten. De stroom gaat er elke keer af, hopenlijk vanavond niet want dat wordt lastig met gourmetten (Juda verheugt zich al weken hierop).
Dank voor de berichtjes en tot ziens, hoors/bels of mails,
liefs van ons Jannie en Klara

• 14 September 2013 - 14:24

Dianne:

Geniet nog even van jullie laatste dag. Hier is inmiddels de zomer voorbij en heeft de herfst zijn intrede gedaan. Goede reis terug.

Liefs, Dianne

• 14 September 2013 - 14:54

Saskia:

Wat hebben jullie weer veel mooie dingen beleefd! Bijzonder! Ik ben benieuwd naar al jullie verhalen en foto's! Tot gauw!
    Nog een hele dikke knuffel voor Mariska, Miriam en Juda

• 17 September 2013 - 10:09

Carien :

Goedemorgen,

Jullie zijn inmiddels weer thuis.
    Weer even afkicken denk ik maar terugkijkend op een mooie tijd.
    Heb jullie weer gevolgd en altijd weer gezellig jullie verhalen te lezen!
    Tot later weer.
    Liefs, Carien