Oegandese markt en heel veel stoffen - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Oegandese markt en heel veel stoffen - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Oegandese markt en heel veel stoffen

06 September 2013 | Oeganda, Mukono

Onze tijd in N.A. schiet op: nog 2 dagen in N.A. Zondag aan het eind van de middag vertrekken we hier, jammer genoeg.
Maar eerst over wat we de afgelopen dagen hebben beleefd: begin van de week hebben we geholpen om verschillende dozen uit de containers, die op het terras van P/P staan, uit te zoeken. Onder de dozen kwam een enorme kikker en muizen- en rattenkeutels te voorschijn , dus geen overbodig klusje. In de dozen zit van alles, bruikbare maar ook totaal onbruikbare spullen. We hebben het gesorteerd op materiaal voor de school, voor de kliniek, voor de village, kleding, kerst- en verjaarscadeautjes voor de kinderen, ballonnen, bellenblaas, bestek en ander keukengerei. Maar ook oude telefoons, microscopen, borstproteses (blanke!), enz. Verder hebben we vilt met bijbeltaferelen schoongemaakt, van knuffeltjes 6 mobilies gemaakt voor de babybedjes.
Ook een poging gewaagd om een leren poef te maken, maar deze viel van ellende uit elkaar. Verder is Jannie weer druk met gordijnen naaien. Bij alles wat we doen krijgen we natuurlijk veel kinderen op bezoek. Het liefst komen zij op ons terras foto's van vorig jaar (en 5 jaar geleden) kijken. Of ze komen tekenen.
Ook verven we nog steeds aan onze wolk maar of het wat wordt.....?
Dinsdag is er ook een nieuwe baby, een jongetje, Rashied gebracht door zijn vader. Hij is 2 weken oud. De vader had een vriendin (zijn echtgenoot en 2 kinderen leven in het noorden). De vriendin wilde geld, maar dat had de vader niet, dus gaf ze de baby aan hem. Piet heeft hem een baan aangeboden, maar tot nu toe is hij nog niet teruggeweest. De baby doet het goed: 8 1/2 pond nu en ik heb hem net de fles gegeven. Maar triest dat hij zo jong al is achtergelaten.
Gisteren zijn we met Ineke, onze buurvrouw, een dagje naar Kampala geweest. Eerst met een matato (busje), volgepropt met 16 man + bijrijder en chauffeur. Het laatste stuk met een boda (taxibrommer), wij samen op 1 boda met z'n 2-en. We hebben het museum bezocht, interessant met veel info over het Oegandeze leven. Ook veel muziekinstrumenten te zien. Buiten een soort openlucht museum met de verschillende hutjes van heel Oeganda. Leuk om de verschillen per streek te zien. Ook waren er enkele auto's te zien, o.a. de Rolls Roys van Idi Amin.
Hierna heerlijk een broodje kip gegeten bij bakker BROOD, ook vestigingen in Nederland, waar net 2 stagaires (small business) uit Nederland waren begonnen. We hebben genoten van het granen brood, een bijzonderheid hier. Hierna op pad naar afrikaanse stoffen. Vaak heeft elke straat een eigen branche, bijv. bouwmaterialen, badkamerspullen. Een Oegandees leidde ons naar een straat met heel veel stoffen: Afrikaanse, maar ook veel glimmende stoffen. Je kunt er ook jurken/pakken laten maken. We hebben allebei mooie stoffen gekocht.
Hierna via het immens grote taxipark (vol met matato's en verkopers) naar de Owina markt. De Oegandezen vinden eigenlijk dat je daar als muzungu (blanke) niet naar toe moet (niet veilig), maar het was een belevenis: veel 2e hands kleding en - schoenen. En vooral de voedingsafdeling was leuk: o.a. zakken vol met meel, koffie,thee, kruiden, bonen, mai, gedroogde kruiden. Brokken zout. Maar ook bakken met sate saus, heel veel. En ook groentes. Maar ook speren, kalebassen, rieten manden. De mensen lijken ook op de markt te wonen.
Hier vandaan zijn we elk op een snelle boda gegaan: het goede bericht: onze chauffeur had een helm op, het slechte bericht: wij niet. De boda's rijden dwars door het drukke verkeer, ontwijken diepe gaten en gaan tussen de auto's door (die vaak stil stonden in de file). Soms wordt er wat gescholden. Ons dagje uit hebben we afgesloten bij de Indier, boven op het dak/terras van de grote supermarkt. We hebben ons in het donker door een taxi terug laten rijden naar Noah's Ark (ong. 30 km.).
En wie nog wil weten wat voor weer het hier is: warm/heet met soms een flinke stortbui. Vooral 's morgens zitten we even in de zon bij het ontbijt op ons terras, maar verder vooral de schaduw.
Morgen misschien nog even naar Mukono om te eten bij Jesus is Lord: samosa's, misschien dat we het lopend doen 6 km ) door de village.
Maandag zijn we van plan 3 dagen met de Postbus naar Fort Portal te gaan. Moet een mooie omgeving zijn. Dus we hebben nog een leuke week voor de boeg. Wel jammer om hier afscheid te nemen, we houden het hier rustig nog een paar maandjes vol.
Dikke kus van ons en tot een volgende verslag. En Kylian: je moet wel je konijn wat anders te eten geven dan boeken :)

• 06 September 2013 - 17:40

Dianne:

Wat leuk om iedere keer een verslag van jullie te lezen. Geniet nog even van de laatste week. Veel lieve groeten.

• 07 September 2013 - 21:55

Wilma:

Lieve Jannie en Klara, heerlijk om met jullie onderweg te zijn.Wat zien jullie er prachtig uit jullie stralen in jullie feestjurken!

Alle belevenisen met de kids en alle activiteiten zijn van grote waarde met een plek in jullie hart.

Hele fijne tijd samen ook op Ford Portal genieten deze dagen dikke bereknuffel voor de kids en jullie

• 08 September 2013 - 21:48

Paul En Annie:

Tjee, Klara en Jannie wat gaat de tijd snel.
    Jullie (werk-)vakantie ziet er dus al weer bijna op.
    Wat een kleurrijk leven en wat een belevenissen weer.
    Mooie foto's en wat staan jullie die jurken mooi.
    Hier wordt het nu zachtjes aan echt herfstiger.
    Geniet nog eventjes van al het moois daar.

Groetjes van Paul en mij,Annie