Gevarieerd eten - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Gevarieerd eten - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Gevarieerd eten

30 Augustus 2013 | Oeganda, Mukono

Allereerst willen we beginnen te vertellen dat we hier niets te kort komen wat betreft eten. Tot nu toe al veel lekkers gehad zoals: patat, pizza, ijs (Jannie), panne(n?)koek, bruin brood met kaas en tomaat !!!, wraps, posho and beans, cola, gebakken aardappeltjes, heel veel ei, oploskoffie (Klara) en thee met melk (Jannie) en vanavond rolex aan de straat. Dus dat slanker terug komen zit er tot nu toe niet in :).
Woensdag zijn we met Warwick en Marilyn, het Nieuw Zeelands echtpaar en met Ineke, juf uit Den Helder (en onze buurvrouw) naar Kampala geweest om te shoppen. Het is altijd een heel experiment wat betreft het verkeer, maar Warwick heeft ons er mooi door heen geloodst. We zijn wel 4 supermarkten afgeweest, overal werd weer wat anders gekocht. Tussendoor gezellig geluncht en ijsje gegeten. De supermarkten zijn een plek voor de rijke Oegandezen en de blanken, voor de meeste Oegandezen niet te betalen.
's Avonds nog even naar het kinderhuis: aunti Jessica is jarig en dat willen we graag meevieren: ook voor haar werd gezongen, kreeg zij cadeautjes, en was er cake voor iedereen. Terwijl we een aantal jochies naar bed brengen (ze willen graag ondergestopt worden, klamboe over het bedje, een nederlands gebedje voor hen zingen en een nachtkus), worden we gevraagd om de verjaardag van Jessica te vieren bij Piet en Pita. Ook daar weer zingen en cake. De pubermeiden gaan ook nog lekker dansen in de woonkamer, hun eigen disco. Het ziet er zeer swingend uit. Donderdag hebben we de 2 borden geverfd voor boven de 2 slaapkamerdeuren: een slang en een nijlpaard (volgens sommigen was het een koe of konijn...). 's Avonds waren we met Ineke uitgenodigd bij de Oegandeze teacher Winny voor haar verjaardag( die zaterdag is, maar wij zijn dan misschien naar de Oegandeze bruiloft van de broer van aunti Jessica).
We eten er op de grond: chapati, vleesprutje (erg lekker), cassave, milled bread. Hierna doen we nog een paar Nederlandse spelletje, zoals triominos, Set, Rollit. Een gezellige avond. Vanvond gaan we met hen en met teacher Hilde rolex aan de straat eten.
Wat is er veranderd in een jaar:
- de kerk wordt nu gebruikt
- special need gebouw: waar kinderen extra aandacht krijgen voor diegenen die dat extra nodig hebben
- er wordt gebouwd aan de 4e en 5e family unit en de 8 meiden worden hier al op voorbereid
- bij de secundaryschool wordt gebouwd aan een laboratorium (natuur- en scheikunde?)
- er is nu een maismeelmalerij
- eten veranderd: er zijn warmhoudschalen en het eten wordt pas op tafel opgeschept.
- Vakantie kinderen: er is een activiteitenprogramma door de teachers en de grotere kinderen moeten per week 3 x 1 uur helpen met onderdelen van N.A., zoals wasserij, keuken, baby's, schoonmaak, boerderij
De tijd vliegt: we zouden wel veel langer willen blijven om alles te doen wat wij willen. Maar vooral genieten we van de kinderen.
Vanmiddag gaan we weer een poging wagen aan de wolken (gemaakt van schuim, wat alle verf opzuigt, dus of het lukt?).
Voor nu veel liefs uit een warm, mooi Afrika en bedankt voor jullie reacties: we zijn er blij mee.
Telefoneren lukt niet met Klara's telefoon (wel sms) en bij Jannie werkt de wekker niet, maar verder alles prima, nog geen slang te zie, wel bij een van de andere vrijwilligers. Wel een rat, in het gebouw waar wij verven, Jannie heeft nog net niet op de stoel gestaan,
xxxx Aunti Jannie en aunti Klara

• 31 Augustus 2013 - 13:10

Delangetjes:

Wat fijn dat het allemaal weer leuk gaat! Heerlijk om te lezen wat jullie zoal doen en wat er veranderd is.
    we wachten weer met spanning af op het volgende verslag...

Lieve grtzzzz van ons
    xxxxxx

• 01 September 2013 - 11:52

Wilma:

Lieve Jans en Klara, wat geweldig om aan de zijlijn mee te leven met jullie en Noahs Ark.Veel veranderd in een jaar zeg en mooi om te horen.Genieten van deze tijd samen met de kids heeel veeel plezier de komende week en tot mails.liefs berexxx uit Dronten