met boot i.p.v. ferry: een hele belevenis - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu met boot i.p.v. ferry: een hele belevenis - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

met boot i.p.v. ferry: een hele belevenis

Door: jannieklara

16 September 2010 | Oeganda, Mukono

Na zaterdagavond met Mariska genoten te hebben van 4 delen dvd "Emma" (van Jane Austen) zijn we zondagochtend om 9 uur vertrokken naar de Sesse eilanden. Dat betekende dat we eesrt met z'n 2-en achterop een boda gingen, dan in Mukono in een matata (busje, die er in Sieta een plaats verderop mee ophield om onbegrijpelijke redenen. Daarna een nieuwe matata naar Kampala, waar we weer over moesten stappen naar weer een andere naar Entebbe. Daar stapten we te vroeg uit en zijn we verder gegaan samen op een boda (en werden we flink afgezet met de prijs). Ondertusen deden we hier 3 uur over deze reis. Bij de pier naar de Sesse Islands bleek de ferry kapot te zijn en misschien wel tot december uit de vaart te zijn. In plaats daarvan een boot (te vergelijken met een vluchtelingen boot waar de afrikaners mee naar Europa gaan). Er werd flink gelachen of het 1e of 2e klas was. Gelukkig was het lekker weer en hoefden we niet onder het dekzeil te "zitten". Na 3 1/4 uur varen kwamen we aan op het eiland en werd Klara op handen gedragen uit de boot (mans rug is nog net heel). We hebben een hotel aan het water genomen: ons huisje had uitzicht op strand en Victoriameer. We waren de enige gasten, want door het uitvallen van de ferry kwamen er bijna geen toeristen op het eiland. Voor ons erg prettig voor de eiland bewoners natuurlijk niet. We hebben genoten van strand (niet het water in vanwege bilharzia !), uitzicht, vele mooie vogels, lekker eten, zonsondergangen, warme douche (in huisje in Noah's ark doen we het weer met koude douche).Verder hebben we het hoofdplaatsje Kalangala bezocht: een lang gestrekte straat met wel 1 souvenierswinkeltje en vele kleine winkeltjes. Overal natuurlijk weer begroet met "muzungu". De volgende dag met 2 boda's (met bodarijders) 3 uur op stap over het eiland, o.a. een vissersdorpje bezocht, een ananasplantage (de oude baas moest erg lachen dat Klara allergisch is voor ananas) en een soort landbouwschool. We waren blij dat we niet zelf hoefden te rijden met al die kuilen op de rode zandwegen. Onze laatste avond wed afgesloten met barbecue op het strand, compleet met kampvuur, kok, man voor de muziek, man voor het vuur, Alice voor de bedienig, de eigenaresse, iemand van de marketing en wij als enige gasten, heel gezellig en lekker. De volgende ochtend werden we al vroeg door 3 personeelsleden met het busje naar de pier gebracht. Doordat het aardig waaide was het niet prettig op de boot veel mendsen misselijk en/of overgeven en door het weer duurde de tocht ook nog eens 4 uur. Terug in Entebbe hebben we de mooie botanische tuin bezocht maar door de warmte, de rugzak en na onze boottocht hebben we dit niet zo lang volgehouden en de mutata terug genomen naar Kampala.We kwamen aan op het taxipark, waar altijd een enorme afrikaanse drukte is. Daar eerst maar een erg lekkere pizza gegeten bij Nando's en daar kwam ook Renske met Zefanja en Andrew, waar ze mee naar de dokter was geweest. Met haar konden we terug naar Noah's ark. Ook weer fijn om terug te zijn. Vanmorgen zijn de boxkleden (vooral door Jannie gemaakt van douchegordijnen en erg leuk geworden)gegeven aan Piet voor de 4 boxen in het huis. We gaan nu onze laatste week al weer in. We willen nog borden voor de 15 slaapkamers van de kinderen maken, waar de namen en de leeftijden van de kinderen op komen te staan. Vanavond aan de chipatti, want er is weer een kind jarig. Zondag nog een dagje Kampala. Dus genoeg te doen. Voor nu weer even genoeg. Groet van ons!

• 16 September 2010 - 17:39

Wilmade Bruin:

Wat een leuk verslag weer leuk om te lezen!!!
    Nog een fijne tijd gewenst geniet ervan
    Groetjes Wilma

• 18 September 2010 - 11:47

Koos En Henriëtte:

Lieve Jannie en Klara,

Wouw, leuk verhaal over de eilanden. Inderdaad leuk met weinig toeristen!
    Maken jullie die borden om deze elk jaar weer aan te passen......heb je altijd een reden om terug te moeten, ha, ha,
    Nog veel plezier....Klara, moeder krijgt vandaag haar nieuwe schutting in de tuin...ze vond het voor de jongens vervelend dat ze de grote stronken er niet uithaald had: hoe zo energie? Volgens haar wordt het heel mooi!
    Tot vrijdagmorgen aan het ontbijt in Dusseldorf!!
    Kus Koos en Henriëtte

• 18 September 2010 - 14:04

Douwe En Wilma:

Lieve Jannie en Klara,wat heerlijk jullie belevenissen te volgen.Wat een geweldig leuk idee die borden,ziet er straks vast weer een stuk gezelliger uit en de kids genieten er nu al van!Heel veel plezier en genieten samen met de kids van Noahs Ark.We zien nu al uit naar jullie volgende verhalen en fotos niet te vergeten.Berexxxook van Jasmijn,liefs Douwe en Wilma

• 20 September 2010 - 15:16

Marleen Floothuis:

Hallo Jannie en Klara,

Poeh he wat een andere wereld! Heel leuk om jullie verslagen te lezen!Heel veel plezier en succes nog daar! Geniet er van!

Groetjes Marleen

• 20 September 2010 - 19:32

Carogier&Kylian:

lieve Klara en Jannie, kom maar weer gewoon terug naar nederland. Ga je gewoon nog een keer naar "Afika". Maar dan de volgende keer wel twitteren. Wij zorgen voor mooi weer bij aankomst. liefsxxx