Eerste vakantieweek achter de rug - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Eerste vakantieweek achter de rug - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Eerste vakantieweek achter de rug

Door: jannieklara

21 December 2008 | Oeganda, Mukono

Lieve allemaal,
Allereerst bedankt voor het reageren op onze berichtjes: wij vinden het erg leuk om te lezen dat zoveel verschillende bekenden ons berichtjes lezen! Jammer genoeg kunnen we ze niet allemaal persoonlijk beantwoorden, maar wij zijn er erg blij me!! Ook verjaardagen worden door ons niet echt bijgehouden: maar we denken wel aan de jarigen al is het niet altijd op de goede feestdag. Ook bedankt voor de kerstkaarten per post!
Vandaag zit ik alleen achter de computer: gisteravond zijn we met nog 2 vrijwilligers naar de weg gegaan (ong. 20 min. lopen) om voor de variatie rolex te eten (opgerolde pannekoek gevuld mei en wat tomaat en ei). Daarna een filmpje met elkaar gekeken (van Arnold Schwarzenegger...). Toen wij weer terug in ons huisje kwamen waren we allebei misselijk en hebben we de hele nacht lopen "spoken". Jannie is nu nog steeds niet lekker, De andere 2 hadden nergens last van.
Afgelopen week zijn we druk bezig geweest met de vakantie activiteiten: 's morgens werden de schoolkinderen verdeeld in 4 groepen zodat je de hele week met de zelfde kinderen werkte en ze zo ook beter leerde kennen. Activiteiten waren a.a. kleuren, verven, bouwen, kralen rijgen, puzzels, boekjes.
Woensdagochtend hebben we buiten estafettes gehouden, bijv. op te grote schoenen, ui op een lepel, als "apen" lopen, groot succes.
OOK HEBBEN WE EEN OCHTEND ONZE FOTO'S VAN THUIS MEEGENOMEN, WAT IEDEREEN erg interessant vond: wie is wie, woon ik allleen in dat grote huis, sneeuw (inclusief de Lasonderkerk in de sneeuw). Ook vonden ze het leuk dat sommige mensen op de foto's dezelfde namen hebben als hun zelf: zoals Lois, Henry. Verder hebben hier veel kinderen bijbelse namen: Abraham, Mozes, Ruth, Esther, Zefanja, Ezra enz.
Ondertussen is het i.p/v. zaterdagavond, zondagochtend: gisteren had ik bijna deze nieuwsbrief af toen de stroom uitviel. Dat betekende dat ik geheel in het donker in de container (office) waar de computers staan zat. Met heel veel moeite kon ik in het donker het kinderhuis bereiken, waar een paar olielampjes aan waren. En zo werd weer eens duidelijk: ga niet zonder zaklantaren op stap, want je ziet geen hand voor je ogen en je stapt zo in een modderpoel van 1 van de regenbuien.
Vrijdagmiddag zijn we in 1 busje met 31 kinderen en 6 volwassenen naar het dorp geweest om aan oudere arme mensen kleding uit te delen, geen overbodige luxe als je zag wat ze aan hebben en hoe ze leven. De streek hier is arm, maar wel heel groen.
Komende week gaan we met de kinderen een kerststal maken van kartonnen dozen, kerstkoekjes bakken en kerstslingers maken. Donderdag 1e kerstdag krijgen de kinderen cadeautjes en is er een barbecue, vrijdag een speurtocht voor de oudere kinderen en een afrikaanse maaltijd.
Als jullie foto's willen zien: kijk dan op de site an Noah's Ark bij de andere medewerkers/vrijwilligers: ons is het nog niet gelukt :)...
Maar we maken er genoeg!
Op onze eigen mail zijn we evt. ook bereikbaar, maar we kunnen niet zo vaak mailen, dus verwacht niet teveel terug.
Afgelopen week heeft Pita in het ziekenhuis gelegen met malaria. Mariska is die dagen bij haar gebleven, omdat er iemand bij je moet zijn die je verzorgt en voor je eten zorgt. Ze is nu weer thuis.
Jannie is nog steeds niet lekker, dus dat wordt voorlopig geen rolex meer.
Ondertussen is het weer een paar uur verder: weer een storing.... Ik hoop dat het nu wel lukt.
Zondagavond is het weer patatavond met worstje en iets koolsalade en ook dit keer weer een jarige Jefta: 5 jaar.
Groeten voor jullie allemaal. Wij worden hier al genoemd "auntie middle" en "auntie tall" of ook "auntie Klakla",
Groet ook van Jannie,
Klara

• 21 December 2008 - 14:32

Irene Fokkens:

Ik hoop dat Jannie weer wat opgeknapt is. Ik geniet van jullie verslagen. Heel veel groeten Irene.

• 21 December 2008 - 17:05

Anita S:

ha jannie en Klara,
    Leuk jullie mail, ik geniet er echt van. Dit keer minder vrolijk bericht en hoop dat jannie ook snel op knapt. Komende week ook in kerstsfeer zien te komen met warm weer, gaat vast lukken met het maken van kerstalletjes slingers en allerhande versiering. je spelleidster zijn komt goed van pas en je zult nog wel wat paraat hebben Klara!Alvast hele goede kerstdagen voor allen in Noahs ark, maar speciaal voor jullie een extra groet!
    Liefs Anita

• 21 December 2008 - 18:20

Cobie En Ditty:

Dag dames, We leven met jullie mee. Jannie veel sterkte en beterschap. We wachten met de ex volleyballers met het etentje tot je terug bent. Prettige feestdagen in Oeganda
    Groetjes Cobie en Ditty

• 21 December 2008 - 18:51

Hallo Jannie En Klar:

We vinden super jullie prestatie in dat land.jammer voor Janni beterschap.Bij deze hele goede kerstdagen voor allen en Prettige feestdagen en bijzonder 2009.
    Groetjes Pilar en Tony

• 21 December 2008 - 18:55

Dianne En Ted:

Hallo Jannie en Klara,

Wat leuk om iedere keer te lezen hoe het jullie vergaat. Net even wat foto´s bekeken. Enorm, wat een groen land met een prachtige natuur! Dat had ik eigenlijk helemaal niet verwacht.
    We wensen jullie hele goede kerstdagen toe.
    En Jannie beterschap!
    Liefs, Dianne en Ted

• 21 December 2008 - 19:49

Koos En Henriëtte:

Lieve aunties,

Vanavond belde moeder vanuit Grindelwald: Hele goede feestdagen van allemaal!
    Ze zitten volop in de sneeuw een paar honderd meter buiten het dorp. Wat een tegenstellingen??
    Morgenochtend vroeg vertrekken wij, na een weekend zeer hard werken. Met mijn rug gaat het redelijk maar op dit moment voel ik overal vermoeiendheids pijnen. Ook wij wensen jullie goede kerstdagen en een jaarwisseling om nooit te vergeten. We proberen vanuit Neustift nog een keer een berichtje te sturen....
    Dikke kus van H en K,
    Enne ..rolexen zijn ook niet om te eten!! Dom, dom , dom, maar ... beterschap Jannie.

• 22 December 2008 - 09:29

Rogier:

Hai Jannie en Klara, leuke berichtjes uit tropische oorden. Beterschap voor Jannie en een zonnige kerst!

Gisteren met Marjan, Jeroen, Henk en Carolien de Messiah gezongen. Hettie heeft op zoonlief opgepast. Jullie werden gemist maar jullie slappe excuus voor afwezigheid is gaccepteerd :-)

Ciao

Rogier

P.s. Henk en ik staan luid Hallelujahend in de krant.

• 22 December 2008 - 18:12

Wilma:

Hey Jans en Klara onvoorstelbaar en zo indrukwekkend wat jullie met de kids beleven enne het Licht van Kerstmis is bij de kids en jullie en voor 2009 een Beregezellig en gezond 2009!Jans je moeder gesproken en iedereen zorgt voor haar zoals jullie daar zorgen!Liefs en beterschapsknuffel voor jou Wilma bellen lukt nog niet....

• 22 December 2008 - 19:04

Jennie:

Hoi Jannie en Klara, bij jullie is geen een dag hetzelfde, maar wel veel avontuur. Jannie van harte beterschap. Vanuit Brabant wens ik jullie en alle kinderen en begeleidsters een vrolijke Kerst en een gezond en avontuurlijk 2009.Groetjes Jennie en de rest.

• 22 December 2008 - 19:17

Reina Willemsen:

Hallo , hopenlijk is Jannie inmiddels weer beter , en anders beterschap !!en we willen jullie hele fijne Kerstdagen wensen met elkaar !!!

groetjes Reina en Henk

• 22 December 2008 - 19:42

Jody:

Hoi Jannie en Klara.
    Ik wil jullie hierbij een hele fijne Kerst wensen. Hopenlijk is Jannie dan weer opgeknapt en heeft ze zin in het Kerstdineetje.
    Voorlopig nog geen Entebbe op Marcs indeling!!
    Groetjes van alle Mensinkjes

• 22 December 2008 - 20:30

Mirjam & Charles:

Leuk om weer wat van jullie te horen. Hopelijk is Jannie inmiddels weer wat opgeknapt. Wij wensen jullie daar allemaal samen een fijne en gezellige kerst.

Groetjes,
    Charles & Mirjam

• 22 December 2008 - 22:45

Adri De Vrij:

Lieve mensen,
    wat fijn dat jullie op deze manier met anderen bezig zijn, met respect lees ik jullie site die ik van Nancy gekregen heb. Hele goede dagen gewenst met hoop voor de toekomst, vrede die een betere wereld beloofd liefde die helpt om er anders mee om te gaan en verbondenheid om het aan te kunnen.
    Vrede en alle goeds Jaap en Adri

• 23 December 2008 - 10:25

Annie Wilderink:

Hallo Jannie en Klara,
    allereerst Jannie beterschap,hopenlijk ben je met kerst weer fit.Wat een belevenissen. En hoezo vakantieweek??Het lijkt toch allemaal flink aanpakken wat jullie zo schetsen.Met Anita Schoonenberg ben ik het eens dat spelleidsterskwaliteiten nu erg goed van pas komen (hoewel DOK-kwaliteiten ook vermoed ik).Hele goede Kerstdagen en alvast een fijne start van 2009.

Hartelijke groeten Annie (en Paul).

• 23 December 2008 - 15:08

Pilar En Tony:

Wat jammer voor Jannie. Hopelijk is ze weer opgeknapt als dit berichtje binnenkomt. Wij wensen jullie prettige Kerstdagen en een goede overgang naar het jaar 2009.

• 23 December 2008 - 17:22

Fam. Van Lange:

Beste Jannie en Klara,
    Een goede kerst gewenst!
    Beterschap en een heel mooi en goed 2009!
    Veel succes met jullie wekzaamheden.
    Met vriendelijke groet,
    Tibor, Judith, Milan, Sifra en Matthias.

• 23 December 2008 - 20:39

Christien Paize:

hallo klara en jannie,'
    leuk om jullie belevenissen te lezen. wat een andere wereld.
    we wensen jullie hele fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2009
    liefs van arie en christien

• 24 December 2008 - 13:12

De Dokkers:

Hallo Klara en Jannie,
    Hier even een berichtje van ons. Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat daar in het verre Afrika. Hopelijk is Jannie inmiddels weer opgeknapt. Hier is alles (inmiddels weer) rustig. We hebben net de Kerstbrunch achter de kiezen met zelfgemaakte poffertjes... We wensen jullie hele fijne (warme) feestdagen!!!
    Kerstgroetjes van ons allemaal!

• 24 December 2008 - 17:16

Wies:

Hallo allebei, Vanuit een kouwelijk nat Holland toch een warme groet met de wens dat jullie samen een heerlijke kerst kunnen vieren. Geniet van dit unieke moment! Liefs, van mij

• 24 December 2008 - 18:29

Myra En Annemarie:

Hallo Klara en Jannie,

Leuk te lezen wat jullie allemaal mee maken! Vanuit een steeds kouder wordend Holland (de Elfstedentocht komt eraan, zegt Piet Paulusma) wensen we jullie hele fijne kerstdagen en een fantastisch nieuwjaar! Heel veel succes daar nog en geniet ervan.

Liefs van iedereen!

• 24 December 2008 - 18:29

Myra En Annemarie:

Liefs van iedereen!

• 25 December 2008 - 08:17

Annie:

Hoi KLara en Jannie,
    Vanuit onze woonplaats wensen wij jullie prettige kerstdagen en een rustig te verlopen jaarwisseling.Jannie : beterschap en een alternatief bedenken voor rolex graag ! We volgen jullie avontuur en leven met jullie mee hoe een klein stukje van deze aarde aangenamer wordt.
    Groetjes van de Endepoellekus.

• 25 December 2008 - 13:19

Diny:

Hey Janny en Klara,

Vanuit een groen maar steeds kouder wordend Nederland, wensen wij jullie fijne kerstdagen, en Janny mocht je nog niet beter zijn, beterschap

• 25 December 2008 - 14:37

Ineke En Henrique:

Hello Aunties,

Merry Christmas! Happy New Year!!! Heerlijk z'n witte Kerst, toch! Een beetje inkleuren die foto's.

Blijf ons op de hoogte houden van jullie prachtige belevenissen. Mooi.

Wel leeg hier in Leusden,
    Auntie Klakla!!!!

Liefs & XXXX,
    Ineke, Henrique en Loïs

• 25 December 2008 - 19:44

Kromhofjes:

hier eindelijk een bericht van ons maar wel altijd in ons hartWat hebben jullie al wat beleefd en jannie hoe is het met je???? We wensen jullie fijne feestdagen en alle goeds voor 2009liefs kromhofjes

• 26 December 2008 - 18:02

Anita En Tim:

Hoi Klara en Jannie,
    Zo Klara, jij komt in de aanhef vaak op de tweede plaats, dus we draaien het maar eens om. De jaarlijkse gourmettraditie hebben we net achter de rug. Hoe is het Jannie, alweer de oude? Je krijgt iedergeval behoorlijk aandacht door zo'n akkefietje.
    Wij hebben geen last van ziek, zwak en misselijkheden, terwijl er al tijden het één en ander rond schijnt te gaan. De buiten temperatuur wordt nauwlettend in de gaten gehouden. In deze kerst vakantie toch misschien het ijs op? 't Is momenteel - 1,5 hier.
    Verder gebeuren hier leuke en minder leuke dingen. Tim's moeder woont sinds 5 dec. in Twaalf Hoven in Winsum. In de twee weken voor die opname ging de verzorging van haar steeds moeizamer. Alles moest onder enorme dwang plaats vinden. Pa heeft met alles erg veel moeite. Na elk bezoek voelt hij zich ellendig. Wij vragen hem regelmatig te eten, gisteren is hij ook de hele dag geweest. Het andere nieuwtje is dat Marienke een vriend aan de haak heeft geslagen: Peter, hij komt van het Drentse platteland.
    Sterkte met al jullie bezigheden! Jullie hebben tot nu toe kunnen merken dat er erg wordt uitgekeken naar jullie berichten, dus laat vaak van jullie horen.
    Groeten van ierdereen hier, Anita

• 27 December 2008 - 11:10

Rob Flink:

Hoi Klara en Jannie,
    Ik heb jullie van dag tot dag gevolgd, en ben erg onder de indruk. Ik wens jullie vanuit een koud, zonnig Nederland een goed en gezond 2009.

hartelijke groet,
    Rob