Kinderen nu vakantie! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu Kinderen nu vakantie! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van jannieklara - WaarBenJij.nu

Kinderen nu vakantie!

Door: jannieklara

13 December 2008 | Oeganda, Mukono

Dinsdag was voor ons een rustige dagje zoals jullie misschien gelezen hebben, maar 's avonds was er een meeting voor de komende dagen i.v.m. vrijdag kerstuitvoering op school en over 2 weken de kerst.
Woensdag zijn we al op tijd van start gegaan: Jannie is 2 dagen druk bezig geweest om het decor te maken voor de kerstshow (is wel aan haar gewaagd). Ze kreeg hulp van Simon, de schilder.Klara is met een aantal vrijwilligers bezig geweest om zending van de kledingzakken te sorteren in broeken, lange / korte mouw shirt, rokken, ondergoed/pyama's..... Ook de schoenen moesten worden uitgezocht: de zwarte schoenen voor de schoolkinderen evenals de sportschoenen. De schoenen die overbleven en de kleding mochten vrijdag door de mensen uit het dorp (ouders van de schoolkinderen) worden meegenomen via ticketsysteem: bij de poort werd gecontroleerd of er niet meer was meegenomen. Vrijdagochtend was de voorstelling buiten bij de school onder een afdak met stoelen: schatting 600 a 700 mensen !! Voorstelling duurde van 10.30 tot 14.30 uur, compleet met liederen (zowel europees als afrikaans), zang, dans, playback, toneel. Ook de moeders traden op in mooie Afrikaanse kleding. Voor iedereen was er afrikaans eten klaar gemaakt door de ouders die er al de vorige dag en nacht mee waren begonnen.
Vandaag is er weer een nieuw meisje met haar moeder gekomen: meisje van 3 jaar is verkracht en ze zijn nu niet veilig voor de familie van de dader (die wel opgepakt is). Zo is hier vreugde en verdriet in het huis.
We zullen binnekort opnieuw een poging doen om foto's mee te sturen:gisteren allebei meer dan 200 foto's gemaakt! Mobiel zijn we (nog)niet bereikbaar: nog steeds niet unlocked, wel zo rustig.
Komende week gaan we bezig met het vakantieprogramma voor de kinderen, met hulp van 2 teachers.
Kus voor jullie van ons!

• 13 December 2008 - 20:51

Ineke En Henrique:

Hallo Klara en Jannie,

Wij volgen jullie berichten en leven met jullie mee.

Wat een contrast met ons leven hier!

Wij hopen jullie binnenkort te kunnen spreken. Is Skype een optie?

Liefs en XXXXX,

Ineke, Henrique en Loïs

• 13 December 2008 - 21:24

Saskia Hoogerbrugge:

Hoi Klara en Janny,

Leuk om jullie avonturen te lezen en te volgen! Wel heftig hoor, al die verhalen die je hoort over de kinderen daar. Het lijkt zo ver weg, maar het bestaat wel degelijk.
    Heel veel succes daar en geniet van de ervaringen!

Groetjes Saskia

• 14 December 2008 - 16:12

Margreeth Paize:

Ha Klara en Jannie,
    Wat een avontuur. Een wereld van verschil. Wat een mooie kinderen,handen en armen te kort denk ik. Een prima idee om daar naar toe te gaan,alle hulp is welkom.Het is erg leuk om jullie belevenissen te lezen. We wachten met spanning op de foto,s. Hier is het koud en zijn we de kerstboom aan het versieren. Geniet van de kinderen en van het werk.
    We denken aan jullie.
    Liefs van Henk,Margreeth en kinderen.

• 14 December 2008 - 17:49

Cor&Mirjam Kooij:

Hallo Klara en Janny, Bijzonder om zo jullie belevenissen te volgen! We hopen dat jullie daar een goede tijd hebben en voor de kinderen en andere medewerkers een lichtpuntje mogen zijn. Wanneer je leest over zo'n meisje van 3... daar word je stil van... Om het van nog dichter bij mee te maken, zal ook heel ingrijpend zijn. Vanavond bijbelkring, ik zal ze de groeten van je doen! Trouwens, erg leuk, de nieuwsbrief die we van te voren kregen.
    Gezegende kerstdagen, groeten, Cor en Mirjam

• 14 December 2008 - 20:01

Elsemiek:

Hee Klara en Jannie!
    Wat leuk dat jullie het zo vertellen, zo te horen is het er wel leuk. Alleen gebeuren er dus ook zielige dingen, zoals dat meisje van 3 jaar, echt heel zielig.
    En hoe is het verder met jullie?
    Met mij alles goed. Ik heb vandaag mijn 1ste optreden gehad met de KEBH het grootorkest, heel erg leuk!
    Nou, ik wens jullie heel veel succes verder!!
    En als ik voor 31 dec. niet meer iets stuur, alvast: Gelukkig nieuwjaar!!

Groetjes, Elsemiek. (Oja, ook nog heel erg veel kusjes van: pap, mam, Marleen en Anne-Marie!..doegg!!haha)

• 15 December 2008 - 21:05

Mirjam Bax:

Hallo Klara en Jannie,

Leuk om weer iets van jullie te horen. Ik keek even bij een collega van jullie op de site, Linda, en daar stonden foto's van de kerstuitvoering, ik zag Klara tussen alle kindertjes staan een fotootje te maken. Leuk om zo een indruk te krijgen waar jullie zijn!

Groetjes,
    Mirjam

• 16 December 2008 - 08:41

Hetty:

Vanmorgen alle nieuws van jullie doorgelezen, goede maar vermoeiende reis gehad en nu al druk met allelei dingen. wat een indrukken doen jullie op Zou graag even bij jullie om de deur willen kijken Hier gaat alles goed, de verbouwing loopt op z`n eind en de Fam Dekker komt vandaag naar Enschede dus voor ons bijna afscheid van de lease dochters. Pas goed om jezelf en tot horens !

groeten van ons

• 16 December 2008 - 15:59

Hennie Rast:

hallo dames
    wat geweldig om jullie verhalen te lezen,maar ook erg heftig...
    ben erg benieuwd naar de foto's
    groetjes hennie

• 16 December 2008 - 16:29

Hanneke Hulsink:

Hoi Klara en Jannie,

Leuk om te lezen. Bijna onbegrijpelijk. Zo snel in zo'n andere wereld. Ik geniet van jullie verhalen! Fijne feestdagen!

Groetjes,

Hanneke

• 17 December 2008 - 13:42

Hettie:

dag Jannie, dag Klara,

Wat mooi om op deze manier mee te kunnen leven met al jullie verhalen. Wat een boel belevenissen, wat een "andere wereld". Gisteravond had ik Carolien en Rogier hier in Zeist te logeren en hebben we over jullie gepraat. Kylian, was natuurlijk ook van de partij (wat een lekker, goedlachs jongetje!) en praatte ook lekker mee.
    Lieve groet en succes met jullie vakantieprogramma,
    Hettie

• 17 December 2008 - 21:57

Johan En Margreet:

Hoi jannie en klara,
    Hoe is het? Hier zitten we in de gezellige kerstdrukte. De kerstboom staat, kaarsjes aan! Vanavond de kerstviering van de Anna van Burenschool gehad in de Lasonderkerk.De school was hier naar uitgeweken omdat de Opstandingskerk vorig jaar te klein bleek voor alle mensen. De kerk zat nu ook weer propvol. Groep 6 doet altijd het kerstspel, ditmaal in een musical vorm. Job was verteller. Was voordien zenuwachtig, maar het ging prima. Er werd gecollecteerd voor een weeshuis in india. In dit weeshuis hebben twee meisjes gewoond die nu in groep 7 zitten. Een raar idee. Moest gelijk aan jullie kinderen daar denken... Hopelijk is er voor hen allemaal ook een goede toekomst.
    Morgen en vrijdag nog schooldagen en dan is iedereen toe aan vakantie. Het is hier koud en mistig dus lekker bij het haardvuur met een bakkie koffie.

Veel plezier en gezelligheid daar en geef alle kids een knuffel van ons!

groetjes, Johan en Margreet

• 18 December 2008 - 17:42

Wilma:

Hey Jans en Klara wat indrukwekkend en wat beresterk van jullie om daar bij al die zorgenkinderen jullie liefde en gezelligheid te geven!Het Licht van Kerstmis zo dichtbij en vol van Liefde.Hier ook alles goed en Jans Computeren vind ik door jullie te volgen helemaal te gek je begijpt dat bellen wil nog niet lukken maar jullie tijd is daar ook zo kostbaar Liefs douwe en wilma tot mails en Gezellige Kerst bereknuffel voor de kids en jullie!!!

• 18 December 2008 - 20:38

Jenneke:

Hoi Jannie en Klara!
    Leuk om jullie verslagen te lezen. Onvoorstelbaar hoe anders het daar toch moet zijn. Ik zag afgelopen zondag Elly Verdoorn (de moeder van Ruben, een vriend van Joost waarmee ik deze zomer in Italie op vakantie was). Zij vertelde me over haar reis naar Zuid-Afrika, waar zij ook gewerkt heeft als vrijwilligster voor kinderen in een weeshuis. Mij viel op dat er erg veel verschil is tussen arm en rijk. Zij is nu 2 weken terug, en vol met verhalen, die ze aan kinderen op de lagere school wil vertellen.
    Hier is het bijna kerstvakantie. Morgen nog 1x voor dit jaar naar les in Driebergen.
    Jullie heel veel warmte en energie toegewenst, met al die kids daar.
    Liefs,
    Jenneke

• 19 December 2008 - 17:58

Gerrit Van Der Ziel:

Klara en Jannie,
    We wensen jullie, samen met alle medewerkers en kinderen gezegende kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe.
    We vinden het fantastisch wat jullie doen. Vanmiidag in TUD de brief van Mariska gelezen. Heel veel sterkte.
    Tine en Gerrit

• 20 December 2008 - 15:22

Giel:

Hoi Jannie en Klara, Moest even bijlezen. Indrukwekkend wat jullie doen en meemaken. Moet goed gevoel geven dat je echt iets voor de arme medemens kunt doen. Gisteren heb ik Alex afgezet op vliegveld in Brussel. Hij is nu in Peru en neemt vandaag het vliegtuig naar Cuzco. Hij gaat eindelijk zelf Macchi Picchu bekijken.
    Groeten en veel plezier!!
    Giel

• 20 December 2008 - 16:17

Harro En Saskia Pouw:

Hallo Klara en Jannie,
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen. We willen jullie fijne en gezegende kerstdagen in Uganda wensen! Succes met jullie werkzaamheden! Hartelijke groeten, Harro, Saskia en de kids

• 21 December 2008 - 12:11

Esther:

Hallo,

Ik volg jullie berichten erg leuk, maar wat een heftige verhalen zeg..
    Ik wens jullie nog heel veel succes en plezier.
    En alvast een hele fijne kerst en oud en nieuw gewenst.

Liefs Esther ( Dok 1/2)

• 21 December 2008 - 12:38

Piet En Petra:

Hallo Jannie en Klara,

We hebben weer helemaal "bij"gelezen. Heftig hoor allemaal.
    Vooral dat 3-jarige meisje. Ik zit met tranen in de ogen!!
    Zorgen jullie ook wel goed voor "jezelf"???
    Met jullie "zorg" voor de kids daar zit het wel goed zo te lezen.
    We hebben veel bewondering voor jullie.
    Liefs.
    P + P.
    XXXX

• 24 December 2008 - 12:01

Yvonne B.:

Hoi Jannie en Clara!
    Jannie al een beetje opgeknapt?
    Wat geweldig wat jullie daar bewerkstelligen! Ik heb jullie verhalen gelezen en in combinatie met die van Renske, vraag ik me we werkelijk af, waar maken wij ons druk over en waar gaat het eigenlijk over!!Ik hoop dat jullie nog veel ervaringen met ons zullen delen!Een hele fijne kerst en alle goeds voor 2009!
    Harry en Yvonne